Ökonomaiser
-
- Posts: 28
- Joined: Sun Jul 29, 2007 11:45 pm
- Contact:
Ökonomaiser
Tere.
Mootorit kokku kruvides(968m aastast 1990) avastasin mootoriruumi seinalt paar huvitavat asja, mida ma poleks osanud zaz-lt küll oodata.
Nimelt sellist plokki ja vaakumklappi olen näinud varem ladal(1984aasta 2105). Eelmisel pooleli jäetud remondiga mootoril oli teisiti ainult karpa ujukikambril asuv vooliku liitmik, sealt kaudu bensu kinni keerata mootoriga pidurduse korral - kuidas?
Eelmine omanik on vist osa sellest süsteemist maha kruvind...
Kas olete seebikatel varem sellist süsteemi kohanud?
Mootorit kokku kruvides(968m aastast 1990) avastasin mootoriruumi seinalt paar huvitavat asja, mida ma poleks osanud zaz-lt küll oodata.
Nimelt sellist plokki ja vaakumklappi olen näinud varem ladal(1984aasta 2105). Eelmisel pooleli jäetud remondiga mootoril oli teisiti ainult karpa ujukikambril asuv vooliku liitmik, sealt kaudu bensu kinni keerata mootoriga pidurduse korral - kuidas?
Eelmine omanik on vist osa sellest süsteemist maha kruvind...
Kas olete seebikatel varem sellist süsteemi kohanud?
Last edited by kala on Sat Nov 29, 2008 11:44 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 28
- Joined: Sun Jul 29, 2007 11:45 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
ja klappp ka: vooliku ots rippus niisama, elektriosa pole palju uurinud, homme kui jõuan harutan seda ka.
Last edited by kala on Sat Nov 29, 2008 11:51 pm, edited 1 time in total.
-
- Aktiivne Klubiline
- Posts: 603
- Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
- Maakond: Tartumaa
- Location: Tartu
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Jah, sellist asja on märgata olnud uuematel 968m-idel. K133 karpaga. Nüüd peale seda sinu seletamist tundub et võibolla on asjal isegi mõte.
On plokk mis saab jagaja juurest andmeid mootori pöörete kohta.
On lüliti karpa gaasi hoova juures millest saab aru kui gaasi ei vajutata.
Ja on 2 voolikut karpast mis lähevad klappi, klapp on võimeline kõri kinni pigistama kui talle pinge peale anda(või vastupidi).
Seal ploki sees on piisavalt tarkust et vastavalt gaasipedaali asendile ja mootori pööretele klapi pinget lülitada kui pöörded on tunduvalt suuremad kui tühikäik ja gaasi ei vajutata. Kui nüüd veel oletada et karpa tallas on mingi vaakumiga juhitav klapp tühikäigu kütuse peale andmise süsteemis siis annabki kokku ühe ökonomaiseri jagu juppe mis käiguga mäest alla sõites nii et gaasi ei puudu kütust mootorisse ei anna.
VAU ! see on ju sama süsteem nagu kõigil tänapäeva uutel pritsungiga autodel.
B) jälle ühest sapika "imelahendusest" vist aru saadud. ja seoses sellega tahaks kunagi soojemate ilmadega ossilloskoobiga mõne kaasklubilise auto mootori küljes väheke mõõtmisi teha ja teooriat kontrollida. Minu sapiku meisterdamise ajal, 76 aastal, sellist luksust veel külge ei kruvitud.
On plokk mis saab jagaja juurest andmeid mootori pöörete kohta.
On lüliti karpa gaasi hoova juures millest saab aru kui gaasi ei vajutata.
Ja on 2 voolikut karpast mis lähevad klappi, klapp on võimeline kõri kinni pigistama kui talle pinge peale anda(või vastupidi).
Seal ploki sees on piisavalt tarkust et vastavalt gaasipedaali asendile ja mootori pööretele klapi pinget lülitada kui pöörded on tunduvalt suuremad kui tühikäik ja gaasi ei vajutata. Kui nüüd veel oletada et karpa tallas on mingi vaakumiga juhitav klapp tühikäigu kütuse peale andmise süsteemis siis annabki kokku ühe ökonomaiseri jagu juppe mis käiguga mäest alla sõites nii et gaasi ei puudu kütust mootorisse ei anna.
VAU ! see on ju sama süsteem nagu kõigil tänapäeva uutel pritsungiga autodel.
B) jälle ühest sapika "imelahendusest" vist aru saadud. ja seoses sellega tahaks kunagi soojemate ilmadega ossilloskoobiga mõne kaasklubilise auto mootori küljes väheke mõõtmisi teha ja teooriat kontrollida. Minu sapiku meisterdamise ajal, 76 aastal, sellist luksust veel külge ei kruvitud.
-
- Posts: 745
- Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
See tähendab, et tänapäavase pritsungliikuri juurest (ntx Golf 2) vastava jubina sapperisse ülemonteerimise järgselt peaks efekt tunda olema... konsulteerin töökojas spetsialistidega... aga igal juhul mõte on ärev.
Samas just mõni aeg tagasi tehti mul tuttava töökojas üks Fiat Punto niimoodi ümber, et karpa visati välja ja pandi Golfi pritsung peale. Toimis võimsalt.
Samas just mõni aeg tagasi tehti mul tuttava töökojas üks Fiat Punto niimoodi ümber, et karpa visati välja ja pandi Golfi pritsung peale. Toimis võimsalt.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
-
- Aktiivne Klubiline
- Posts: 603
- Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
- Maakond: Tartumaa
- Location: Tartu
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Jubinad on ikka tugevalt teised, tänapäeval ei anta pihustitele pinget peale ja seda juhib aju aga idee kui selline et mäest alla mitte üks gramm kütust mootorisse on sama.
Olen minagi mõelnud et mis oleks kui sapikal karpa minema ja pritsung asemele aga see teema tahab veel kõvasti süvenemist saada. Näiteks lambda andur kui kaks silindrit on ühes sumpas ja teised 2 teiselpool. Pritsung tahab vist kuidagi väntvõlli asendist ka midagi teada ja kuskil on veel detonatsiooni andur mis vastavalt sellele kui kõvasti mootor raputab süüdet timmib.Kõige reaalsem märksõna tundub olevat monopritse. Rohkem hetkel sel teemal rääkida ei oska.
Olen minagi mõelnud et mis oleks kui sapikal karpa minema ja pritsung asemele aga see teema tahab veel kõvasti süvenemist saada. Näiteks lambda andur kui kaks silindrit on ühes sumpas ja teised 2 teiselpool. Pritsung tahab vist kuidagi väntvõlli asendist ka midagi teada ja kuskil on veel detonatsiooni andur mis vastavalt sellele kui kõvasti mootor raputab süüdet timmib.Kõige reaalsem märksõna tundub olevat monopritse. Rohkem hetkel sel teemal rääkida ei oska.
-
- Posts: 684
- Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
- Maakond: Viljandimaa
- Location: Abja-Paluoja / Viljandi
- Contact:
RE: Ökonomaiser
968M 1.2i peale olen ka ise päris palju mõelnud, keeruline oleks vist hooratta probleem -> pöörete -ja asendiandurid jne jne..
Kuid teemasse tagasi - lisaks ökonomaiseri kohta veel niipalju et neid plokke(must karp, nelja klemmiga ja tulemüüri seina peal) kasutati ka UAZ 3151 peal ja mõnedel modifikatsioonidel, ploki nimi on 14.3733ja skeem oleks siis selline:
Rakenduspiirid 1890 ja 1500 p/min, et kunas see plokk tööle hakkab, alla 1500 pöörde taastub kütuse etteanne, ja mootor ei sure välja.
Soovitatav on see plokk alles hoida ja mitte "minema lüüa" auto pealt, kui ta juba olemas on, siis pole vaja kiruda auto välja suremist foori all, seda lihtsalt ei juhtu selle plokiga sõites;)
Kuid teemasse tagasi - lisaks ökonomaiseri kohta veel niipalju et neid plokke(must karp, nelja klemmiga ja tulemüüri seina peal) kasutati ka UAZ 3151 peal ja mõnedel modifikatsioonidel, ploki nimi on 14.3733ja skeem oleks siis selline:
Rakenduspiirid 1890 ja 1500 p/min, et kunas see plokk tööle hakkab, alla 1500 pöörde taastub kütuse etteanne, ja mootor ei sure välja.
Soovitatav on see plokk alles hoida ja mitte "minema lüüa" auto pealt, kui ta juba olemas on, siis pole vaja kiruda auto välja suremist foori all, seda lihtsalt ei juhtu selle plokiga sõites;)
Last edited by pooltelg4 on Mon Dec 01, 2008 1:58 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1843
- Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Mina viskasin selle ploki juba väga ammu minema, käis ta täpselt samamoodi plokitagi.
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
-
- Posts: 684
- Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
- Maakond: Viljandimaa
- Location: Abja-Paluoja / Viljandi
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Ega ta jah, rohkem heitgaaside vähendamiseks mõeldud(suremise koha pealt..tühipöörded ilusti reguleeritud, sis no problem ja käisid nad kõik ennem seda plokki..), kütet võtab ka nats vähem siis(aga sapakaga sõites kütusekulule küll ei mõtle eriti, sõidurõõm on ikkas suurem kui benakulu)
Last edited by pooltelg4 on Mon Dec 01, 2008 3:18 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 28
- Joined: Sun Jul 29, 2007 11:45 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Minema ma seda ei viska, proovin enne ühe teise mainitud isendi peal sama süsteemi veatult käima saada ja alustuseks koos mingi indikatsiooniga. Kui see on tehases juba külge pandud, siis ilmaasjata pole see süsteem nüüd küll mitte.
Muide ühe teadjama tehnikamehe väitel on tavalise karpa-mootori bensu kulu mootoriga pidurdamisel kuni 4x suurem:o. Kas ta nüüd päris nii on, kuid siiski ma sedasi käiguga lohistan ainult pritsungiga masinaga. harjumused...
Muide ühe teadjama tehnikamehe väitel on tavalise karpa-mootori bensu kulu mootoriga pidurdamisel kuni 4x suurem:o. Kas ta nüüd päris nii on, kuid siiski ma sedasi käiguga lohistan ainult pritsungiga masinaga. harjumused...
-
- Posts: 745
- Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
See asi on küll õige, et kui karpaga mootorit kasutad pidurdamiseks või edasiveoks ilma gaasita, siis läheb kütusekulu suureks. Väga suureks. Koolipoisid tegid Escortiga katse ära (neil oli selline uurimustöö, kus nad pidid karburaatormootori kütusekulusid arvestama) ja said tulemuseks umbes liiter kilomeetri kohta. Katsetamine käis sedasi, et paaki mineva torustiku külge ühendati voolikud, need pandi siis plastpudelist imema ja vaadati siis kilometraaži ja kütuse vähenemist (eelnevalt oli siis pudelile nivookriipsud peale tõmmatud). Väga teravmeelne katse minu arvates.
Samas näiteks linnasõidul viienda käiguga sõita ja pöörded umbes 1200 - 1400 peal hoida tähendab karpamootori juures räiget bensiini kokkuhoidu. See muidugi on individuaalne. Oma 1,8 L masinal pärast rataste vahetust (13" asemel 15") selline seadus paistab tõesti kehtivat. Ütleks nii, et vahemik 1200 - 1400 pööret on nähtavalt ökonoomne, vahemik 1200 - 1900 pöörde juures ökonoomne. Üle 2000 pöörde ja alla 1100 pööret hakkab mootor vägisi janusemaks minema.
Samas näiteks linnasõidul viienda käiguga sõita ja pöörded umbes 1200 - 1400 peal hoida tähendab karpamootori juures räiget bensiini kokkuhoidu. See muidugi on individuaalne. Oma 1,8 L masinal pärast rataste vahetust (13" asemel 15") selline seadus paistab tõesti kehtivat. Ütleks nii, et vahemik 1200 - 1400 pööret on nähtavalt ökonoomne, vahemik 1200 - 1900 pöörde juures ökonoomne. Üle 2000 pöörde ja alla 1100 pööret hakkab mootor vägisi janusemaks minema.
Last edited by Sapi-Vana on Tue Dec 02, 2008 8:45 am, edited 1 time in total.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
-
- Aktiivne Klubiline
- Posts: 603
- Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
- Maakond: Tartumaa
- Location: Tartu
- Contact:
RE: Ökonomaiser
k6igega n6us, aga...... liiter kiomeetri peale... see seltskond j2ttis kyll tagasivoolu originaal bensiinipaagi kylge. Muud v6imalust lihtsalt ei ole. Mitte kuidagi ei mahu kilomeetri s6itmise peale liitrit karpa dyysidest l2bi, ainuke variant e suurem osa sellest liitrist pumbati r66msalt paaki.
-
- Posts: 1843
- Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Btw plastik pudeliga tihi see kamm, et pannakse tihedalt korgist voolik läbi, niiet õhku ei saa. Tekib vaakum, mille tulemusena imetaksegi bena kordades kiiremini...
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
-
- Posts: 529
- Joined: Sat Dec 02, 2006 7:19 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Täna vaatasin ja minu zazil on see süsteem vist ära kistud, sest see polt millele see kinnitub on olemas ja samuti needi augud seal kolmnurgas mis piltidel vaadates on, aga siit küsimus kas selle päeast võib mootor hallavasti käija?
-
- Posts: 28
- Joined: Sun Jul 29, 2007 11:45 pm
- Contact:
RE: Ökonomaiser
Ei. Kui kõik muu on mootoril korras, siis töötab ilusti. Erinevused on eespool mainitud. Probleemid tekiksid siis, kui vaakumklapp on pidevalt kinnises olekus.
-
- Posts: 33
- Joined: Fri Apr 29, 2011 6:07 pm
- Contact:
Re: Ökonomaiser
Ma olen ka aru pidanud, et mis vidinad need küll on ja mis otstarvet need omavad. Minu sapikal on need voolikud klapi pealt ära võetud ja ma pidasin plaani üleliigsed vidinad (klapp ja karp) vahelt ära peksta nüüd aga pani kohe täitsa mõtlema, et äkki peaks hoopis uuesti tööle panema selle klapi.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests