Aku juhtmed valetpidi

Probleemid elektri, veermiku või mootoriga?
Post Reply
Nongrata
Posts: 222
Joined: Thu Oct 21, 2010 2:50 pm
Contact:

Aku juhtmed valetpidi

Post by Nongrata »

Õnnestus akut peale pannes pluss ja miinus segi ajada. Paar juhet läksid kärssama, täpsemalt see, mis läheb starterist genekasse, ühesõnaga tundub, et genekas põles miskit maha. Teab keegi öelda, et mis seal konkreetselt juhtuda võis?
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by AhtiH »

Dioodid või siis geneka staatormähis. Muidugi kui juhe enne surma sai siis võis ka ellu jääda.
Nongrata
Posts: 222
Joined: Thu Oct 21, 2010 2:50 pm
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by Nongrata »

Kuidas dioode ja mähist kontrollida?
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by metsamees »

Vea genekast uus juhe starterini, kui õigetpidi akuga laeb, siis läks hästi. Kui juhtme ühendamise ajal tulemeri käib, on dioodid küpsed.

See on muidugi kirvemeetod mis kontrollib ainult geneka dioodide lühist. Hulka viisakam oleks genekas lahti võtta, mähise otsad lahti lasta ja testriga ükshaaval kõik dioodid üle mõõta. Nii saaks ka katkestusele jälile.

Just praegu tuli meelde et starterit blokeeriva relee sees on kah väiksed dioodid. Võib-olla tuleb genekast tulevad pruunid juhtmed lahi lasta kontrollimise ajaks. Nii võid küll 100% kindel olla et laadimise kontrolllamp jääb põlema ja käiva mootoriga on võimalik starterit anda, aga vähemalt voltmeetriga näed ära, kas genekas tegelikult töötab.
Nongrata
Posts: 222
Joined: Thu Oct 21, 2010 2:50 pm
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by Nongrata »

Genekast väljuvate juhtmete ristlõiget teab keegi öelda? Äkki peaks tuleviku "aku klemmid segi" tarbeks sinna ahelasse kaitsme vahele panema, mitme A võiks olla?
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by AhtiH »

Genekas ise u 25A võimsusega seega näiteks 30A kaitse.

Juhe võiks 5mm2 ehk olla.
Nongrata
Posts: 222
Joined: Thu Oct 21, 2010 2:50 pm
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by Nongrata »

Mõtled 0,5mm2? Mul suvilas tuleb kilpi 4mm2 juhe sisse, see on ikka suht tõsine katanka juba.
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by metsamees »

Suvilas käib elu ilmselt 230V peal, st 100W pirnist käib ainult 0.4 Amprit voolu läbi. Sapaka esilaternatest kahepeale (2x55W) käib voolu läbi 110/13.8 = 8 Amprit

Madala pinge juures on hulka rohkem juhtme paksust vaja, et sama võimsust üle kanda. See on ka põhjus,miks elektrijaamast linnnadeni elektriliinides voldid nii kõrgeks on aetud. Lihtsalt traadi läbimõõdu kokkuhoiuks.

http://www.rapidtables.com/calc/wire/vo ... ulator.htm

Selle kalkulaatoriga mängides sain vastuseks, et meetrise jupi 0,5mm2 kaabli teise otsa jõuaks geneka toodetud 13,8 voldist ainult 12.1V 25A voolu korral. Seda on liiga vähe aku laadimiseks.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Aku juhtmed valetpidi

Post by AhtiH »

Mart juba tõi tähtsa erinevuse välja.

0,5 mm2 on kindlasti liiga vähe. Esiteks tekib liiga suur pingelang ja teiseks põleb see juhe tõenäoliselt varsti maha mootoriruumi soojuse ja pingelangu koosmõjul.

Kõik oleneb juhtme pikkusest. Mida pikem juhe seda suurem pingelang ja seda suuremat ristlõiget vaja.

Näitajate poolest oleks 5 mm2 selle poole meetri kohta paras jupp aga sellist mõõtu vist müügil pole.

Saadaval 4 mm2 ja 6mm2. Isiklikult paneks 6 mm2 kaabli. Väga tähtis on ka korralikult juhtmeklemmid. Soovitaks need üle joota, mitte lihtsalt pressida.

Enda autol mul lääne genekas ja sellel oli umbes 10 mm2 või rohkemgi.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests