Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Kommenteeri liikmete autosid ja räägi lähemalt oma autost.
Post Reply
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Tere kõigile sapikahuvilistele.
On suur rõõm teatada, et alates eelmisest nädalast olen samuti Sapika omanik.
Hetkel oman sõbraga kahasse hobiautona kahte Mosset, mis mõlemad väga heas korras.
Sapakas paelub mind aga juba ammu oma lihtsuses ja utilitaarsuses. Eriti ihaldusväärseks teeb Sapaka veel see, et tavaliikluses neid praktiliselt enam ei kohta.
Korraliku Sapika leidmine on aga vägagi raske. Minu otsingud kestsid peaaegu terve aasta.
Koralikke autosid sattus ette ainult mõni üksik ja need olid liiga kallid. Odavad olid aga täielikud rondid.
Lõpuks leidin sobiva Sapaka Pärnust. Auto läbisõit oli kõigest 22000km, käivitus ja pidurdas kenasti. Kauplemine kestis üle kuu aja, aga lõpuks lahkusime müüjaga mõlemal naeratus näol... :) Koju Tartusse vedasin Sapika möödunud nädalal Ford Transiti furgoonis, kuhu ta ronis omal jõul ilma suuremate probleemidetta. Kahjuks ei tahtnud ta enam sealt välja ronida. Käivitus peale pikka käiamist ja töötas ainult 2-silindriga, gaasile ei reageerinud absoluutselt. Nii tuligi ta käsitsi garaazi punnida.
Auto lähemal uurimisel selgus, et roostet praktiliselt pole. Ainult poritiiva servades ja karpide allosas kerge pindmine rooste. Põgi on vaga ilus ja salong näeb välja nagu uus. Mootoril vahetasin küünlad ja reguleerisin süüte ning karburaatori. Nüüd töötab suht kenasti,aga tahab veel timmimist saada.
Plaan on talve jooksul kõik seadmed korralikult üle kontrollida, kevadel läbida ülevaatus ja siis tuld.. :)
Tahan hoida Sapika viimse vindini originaalsena, sest olen veendunud, et ta peab ka sellisena hästi sõitma. Samas hindan kõrgelt klubiliste ponnistusi (nt. pooltelg) Sapika tänapäevasemaks muutmisel.
Olen seda foorumit jälginud juba pikemat aega. Teil tundub väga mõnus väike tõeliste fännide seltskond olevat.. Loodan ka ise tulevastel üritustel võimaluse korral kaasa lüüa... :)
Mõned pildid ka... http://album.ee/inv/6XwYnkgTV2MR3kQ
zajets
Posts: 152
Joined: Sat Jul 17, 2010 11:44 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by zajets »

Tere tulemast . Nagu öeldakse nael rehvi, edu sulle selle sapigaga.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by AhtiH »

Teretulemast haigete sekka. Aga väga mõnus, et Tartu piirkonda üks masin juurde lisandunud.
Peatse kohtumiseni.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by pooltelg4 »

Tere, jälgime sinu tegemisi huviga ja tänud minu projekti mainimise eest. Eelistaksin samuti originaalset sapikat, aga võib-olla kunagi tulevikus... kui olen selle pritsung-masina valmis ehitanud. Sina aga hoia seda pilli, ülevaatlike piltide pealt on näha, et tegemist on pärliga! Kirjuta meile ikka siia, mis sa juurde ostnud või teinud oled. Kõike paremat!

Kalle
Image
Image
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Suur tänu heade soovide eest. Tundub, et tegemist on nakkushaigusega... :D
Tartust oli siiani vist foorumis ainult uks Sapikas esindatud - Metsamees. Nüüd siis juba kaks.
Aga linnavahel on ikka neid veel nähtud, seega me päris ainukesed sapikaomanikud pole.
Täna kontrollisin tagumisi pidureid. Nägid välja praktiliselt nagu uued, kui mõned ämblikuvõrgud välja arvata. Pingutasin ka käsipiduri trossi ja see toimib nüüd väga hästi. Homme vaatan üle esimesed pidurid.
Selline küsimus targematele: kas on normaalne, et piduripedaali vajutamisel korraks vilksab armatuuris punane piduririkke märgutuli?
zajets
Posts: 152
Joined: Sat Jul 17, 2010 11:44 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by zajets »

Selline küsimus targematele: kas on normaalne, et piduripedaali vajutamisel korraks vilksab armatuuris punane piduririkke märgutuli?
Jah. Ise jamasin ka sellega, kuniks mu onu mulle ütles et see on normaalne :)
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by metsamees »

Teretulemast siia tagasihoidikusse sapikasõprade foorumisse. Nädala lõpu poole võiks Tartus nägude ja autode üle vaatamise teha.

Selle asja nimi on pidurisüseemi rõhkude kontroll. Automaatika noh, ikkagi kosmosesajandil välja mõeldud auto see sapikas.
Nii esimeste kui ka tagumiste pidurite süsteemis on rõhulüliti. Teooria on selline et pedaalile vajutades peab rõhk mõlemas süsteemis enamvähem võrdne olema. Kui rõhud erinevad siis järelikult on ühes neist süsteemidest midagi viga ja peab armatuuris punase hoiatuslambi põlema panema. Kordan veel korra üle et see oli teooria.

Praktika on selline et pedaalile vajutades vähemalt korra ikka see lambike vilksatab. Pedaali all hoides noh, juhtub ka et on tuli kustus ja kui pedaali lahti laskma hakata siis raudselt jälle põleb mingil ajal. Vene värk ikkagi.
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Täna kontrollisin esimesed pidurid üle. Pidurid olid korras, mingit leket ei esinenud. Klotside katetest oli ka veel vähemalt pool alles. Tundus, et ma olin selle sapika eluaja jooksul esimene, kes nende trumlie taha piilus.. :)
Selgus veel, et vasakul alumisel käändtelje liigendil on loks sees ja kummikate katki. Nüüd vaja leida sobivad detailid ja see korda teha.
Kuna mootori karter oli väljast õline, siis otsustasin pingutada kinnituspolte. Üllatuseks selgus, et kõiki polte sai peale keerata peaaegu terve ringi. Näis, kas kaob nüüd õlileke ära või on tihend ikkagi juba kutu.
To Metsamees:
Nädalalõpus oleks tore kohtuda küll :) . Lepime sobiva aja kokku privas...
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Täna saavutasin veenva töövõidu. Sain tööle kütteseadme. Tegelesin temaga puht sportlikust huvist, sest on ju üldteada, et Sapika kütteseade on väga ebatöökindel värk.
Algselt ta ainult mürises, aga sooja ei andnud. Kuna eelsüüteküünal soojenes, siis jäi mulje, et ei saa bensiini kätte. Võtsin lahti ja puhastasin bensiinipumba, torustiku ja nn. kütteseadme karbussi. Ega nad väga mustad polnudki. Tundus, et kütteseadet oli üldse väga vähe kasutatud. Pigem oli kogu süsteem töötamise lihtsalt "unustanud" ja tahtis liigutamist saada. Igatahes lõpus hakkas kõik korralikult tööle, mühises ja andis sooja mehiselt.
Muidugi toimus kogu katsetamine garaazis, kus niigi küllalt soe. Kuidas kütteseade toimib talvel pakasega pikemal sõidul, ei oska ette arvata. Aga hetkel ta vähemalt töötab nii nagu peab... :)
tuust
Aktiivne Klubiline
Posts: 477
Joined: Mon Oct 04, 2010 8:53 pm
Maakond: Läänemaa
Location: Haapsalu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by tuust »

Küttesede ise ei ole ebatöökindel, kui ta juba kord on korda tehtud ja õigeks timmitud. Ebatöökindel on elektriline pump, mis teda toidab. Sooja annab ta ka talvel mehiselt (100+C) probleemiks on tavaliselt ebatihe salong.
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Kust Sapika salongi ebatihedus kõige rohkem tavaliselt tunda annab?
Minu auto seisis enne mind 3-4 kuud õues lageda taeva all. Salong on aga kuiv, aknatihendid ei leki. Uste tihendid on terved ja uksed sulguvad justkui tihedalt. Kas on veel kohti, kust välisõhk sõiduajal kontrollimatult salongi võib puhkuda?
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by AhtiH »

Õhk tuleb peamiselt eest pakiruumi kaudu jalgade peale. Pedaali juurest ja teistest tehnoloogilistest ja mittetehnoloogilistest avadest. Kui uksed tihedad siis mujalt ei tohiks tulla. Käigukangi tunnelist pressib ka üles aga kui kummilutt kangi ümber on siis ei tohiks sellega probleemi olla.
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Pole päris kaua siia midagi kirjutanud, aga Sapikaga olen tegelenud siiski pidevalt.Kuna garaaz on külm, siis saan putitada ainult tehnilist poolt. Värviparandused jäävad kevadeks..
Esimesena kontrollisin üle kõik pidurimehhanismid. Kuskil lekkeid ei avastanud ja ka klotsid olid igati ok.
Esisillas olid loksud käändtelje liigendites. Vastavat kirjandust uurides selgus, et loksu saab kõrvaldada reguleermutrit peale keerates, mida ka tegin. Nüüd vaja veel reguleerida rattakalded ja kokkujooks.
Kütteseadme sain korralikult tööle peale elektripumbal kontaktivahe reguleerimist. Nüüd töötab täpselt nii nagu ette nähtud, kuid õhk, mis sealt tuleb, võiks ikkagi kuumem olla.Vist peab bensiinidüüsi veidi suuremaks tegema.
Kõige rohkem vaeva nägin mootoriga. Kuidagi ei tahtnud ta ühtlaselt käia, paukus ja jättis vahele. Autoga oli kasa karbitäis kasutatud küünlaid. Vahetasin neid, aga kasu sellest oli vähe. Karburaatori K 133 osandamisel selgus, et nõelklapp on täiesti läbi. Ostsin uut tüüpi nõelklapi, millel üleval plastkoonus ja all kuul. Mossel töötab selline juba 2 aastat väga hästi, võin julgelt soovitada. Avastasin veel, et karburaatori alune tihend oli deformeerunud ja sulges osaliselt tühikäigu kanalit. Seetõttu polnud tühikäiku võimalik korralikult reguleerida. Lisaks sellele sain tööle ka tühikäiku juhtiva elektroonika.
Peale kõiki neid ponnistusi hakkas mootur tööle küll paremini, kui mitte väga hästi. Reguleerisin klapid, mille vahed olib väääga suured. Mootor töötas nüüd tunduvalt vaiksemalt, aga vahelejätud ei kadunud.
Lõpuks ostsin uued küünlad A23, Vene toode. Peale seda hakkas mootor tööle nagu kell. :)
Nüüd ootan pikisilmi kevadet, et saaks Sapikat pikemal sõidul proovida. Plaanin seda teha kohe, kui lumi sulanud ja teed soolast puhtad.

Soovin kõigile ilusat Jõuluaega , head vana-aasta lõppu ja õnnelikku uut aastat!
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

Tere üle pika aja.
On rõõm teatada, et juba 2 nädalat on minu Zapikas tänavalegaalne ja õnnelikult läbinud esimesed 100km. Ülevaatus õnnestus läbida teisel katsel. Esimesel korral oli pidurite üldeffektiivsus veidi nõrk. Sai neid tööle harjutatud ja teisel katsel toimisid eeskujulikult.
Peale ülevaatust vahetasin kohe ära parema tagaratta laagrid, mis tegid koledat häält. Siinkohal tänud Sipelgale, kes mulle need soodsalt loovutas. Seejärel tegin esimese pikema sõidu maanteel, kus enda üllatuseks selgus, et Zapikas polegi nii jõuetu. 90-100 km/h sõidab täiesti normaalselt. Lühiajaliselt sain spidomeetrile isegi 120, aga siis tekkis juba väike hirm... :) Häirib ainult see, et 90 juures tekib suhteliselt tugev differentsiaali undamine, mis kaob peale 100km/h. Lisaks sellele on karburaatoril kohati "tühi koht" ja vahepeal puterdab. Seguklapi teljel on loks, mille tõttu ei saa korralikult tühikäiku reguleerida. Ka süütele tuleb leida optimaalne eelsüütenurk vastavalt tänapäeva bensiinile.
Muus osas aga kõik toimib ja sõita on väga lõbus.. :)
Soovin kõigile ilusat suve ja loodan, et kohtume kuskil.. :)
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Zapikasõber, ZAZ 968M 1986.a.

Post by Zapikasõber »

On rõõm teatada, et minu Zapika esimene hooaeg on edukalt toimnud ja nüüd puhkab auto rahulikult garaazis. Kokku sai suvega läbitud 980km. Pole just palju, aga midagi siiski.
Möödunud talvisest putitamisest oli kasu, mingeid suuremaid probleeme suvel ei esinenud. Reguleeritud sai ainult süüdet ja karburaatorit, mille tulemusena töötas mootor lõpuks kõikidel reziimidel peaaegu hästi. Enamus hooajast veetis Zapikas maal läbides sadu kilomeetreid mööda katkiseid metsa-ja kruusateid. Nendel teedel on Zapikaga tõeliselt põnev. Suur kliirens ja sobiv vedrustus teevad sõidu nauditavaks. Igaljuhul asfaltteedel on temaga tunduvalt igavam.
Kõigile head putitamist talvel! Kevadel näeme jälle.. :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests