Kõlarisüsteem autosse.

Asjalikud näpunäited.
Post Reply
Jossu
Posts: 1843
Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
Contact:

Kõlarisüsteem autosse.

Post by Jossu »

Sapi-Vana:

Antud teksti sundis mind kirja panema asjaolu, et ega sa omale sapakasse ja üldse mistahes autosse tavamakiga korralikku kõrvapaitavat saundi sisse ei saa. Ikka on nii, et kuskil lärmab miski liiga valjult või liiga nõrgasti - ei teki sellist harmoonilist helipaigutust.

Ise olen ammust ajast lahendanud vastavad mured kiviga TDA2003. Põhjused on lihtsad - nõuab ainult + /maandus voolu, autoaku vool on ideaalvooluks, on odav ja kannatab ülekuumenemist. Pealeselle on sellel kivil klirr alla 0,1%, mis tähendab seda, et täie pauguga lärmamisel on helimoonutus alla o,1%. Autosse ma veel ei ole sellist süsteemi sisse pannud (ajapuudus ja jupid Tartust lähim koht kust saada), aga oma tuppa olen asja üles pannud küll. On balansseeritud surround ja on saund.

Lahendus käib siis selliselt, et ehitad omale eraldi võimu. Sisend on tavaline 3,5mm stereo pulgamulk ja sealt siis hakkad harutama. Kui sul on nüüd mõte ehitada autosse 4.1 süsteem, siis tähendab see viie võimendinupu tulekut esipaneelile. Esipaneeliks sobib suurepäraselt arvutikorpuse plastikjunn, mis CD-romi all täiendavaid auke katab. Mahuvad kõik nupud ära küll.

4.1 süsteem tähendab nelja tavakanalit ja ühte supakakanalit. Supakaga on lood sellised, et võimendi ise on sillatud TDA2003 süsteem ja selle sisendisse lähevad plussotsa mõlema stereokanali plussid. Kui on kaks supakat, siis võid ju sealgi panna kanali supaka kohta, ehk siis sisendisse ühe kanali pluss. See oelks siis juba 4.2 süsteem. Supaka paned siis kuskile tahapoole ju siis. Neli tavakanalit tähendavad selda, et saad neli kesk/bassi kõlarit panna ustesse ja nende juurde kusagile ka veel kõrgsageduskõlarid (kui ei kasuta just seda autokõlarit, kus kõik on ühes pakendis). Seega 4 kanalit ja 4 võimendiskeemi. Iga kanali kohta skeem. Võiks mõelda, et sigakallis, aga tegelikult on need jupid odavad ja kuna skeemid on väheste komponentidega, siis plaati kokkukäkerdada polegi vaja - jupid püsivad koos ka otsese jootega. Tavakanali võimendus on kokku umbes 2 ruutsentimeetrit suur. Nii et ei ole suur. Supakavõimendi saab ära mahutada viiele ruutsentimeetrile. Ja kuna iga kanali jaoks on volüüminupp, siis saad autos juhikohal istudes kõik kõlarid häälestada välja täpselt sellisele kõvadusele, et sinu isikliku kõrva jaoks on surround paigas ja miski kuskilt lollilt üle ei peksa. Kuna see asi on oma olemuselt mitmekanaliline lõppvõimendi, siis eelvõimendiks on vastav mängija (mp3-player näiteks). Ehk siis kui oled oma positsioonist sõltuvalt surroundi paika pannud, siis lõpliku helivolüümi paneb paika eelvõimendi tugevus - seega tee see reguleering vastava playeri kolmandikvõimsusega (iga eelvõimendi annab parima kvaliteedi poole võimenduse pealt, sealt alates tulevad moonutused sisse).

Ärge laske ennast petta sellest "väiksest" võimsusest - see on PA võimsus, mis tähendab seda, et antud võimendi on tegelikult mõeldud lõpmatult suure ruumi jaoks. Ehk siis teistmoodi öeldes - täidab ära sauna õllejoomisruumi ja kõlbab ka väljas grillimise jaoks. Näiteks see 12W kanalivõim paneb 15W Radiotehnika kasti (teate vast, need plastikust hõbedased kastid) täie rauaga röökima. Kui see aga autosalongis on, siis ise seal enam olla ei taha. Suppari 30W PA võimsus tähendab seda, et autosupparil on siis vastav kirjutis peal miski 800W või 1000W. Autokõlarite võimsust mõõdetakse nimelt salongimahuga arvestades ja need numbrid on PA-ga võrreldes hoopis teisemad. Seega see 12W PA-d kanali kohta tähendab seda, et sinna võid vabalt otsa visata selle 300W või 500W Pioneeri autokõlari ja kui punni põhja keerad, siis tuleb plärr sisse ikkagi.

Sapikasse võib panna muidugi ka 2.1 süsteemi, sest salong on ju väike ja juhi pea on nagunii rohkem taga kui ees. Et siis kaks tavakanalit tahapoole ja suppar vahele (kui seda üldse vaja on).

Kes viitsivad kanali juures kõlareid eraldi paigutada (ehk siis lähevad PA-kõlaritega parema kvaliteedi teed), nende jaoks on siis ka vastavad filtrijoonised. Seda tavalist kõrge otsa filtrit olen ise rohkem kasutanud, sest see on lihtsam ja tänu vahepotekale saab kõrge otsa tugevust veel eraldi reguleerida. Need kondekate mikrofaradite erinevused tulevad siis vastavalt sellele, mitmeoomine on kõrgsageduskõlar. Kuueteistoomise kõlari puhul (haruldus) peaks kont vahel olema 1 mikrofaradine. Bassikõlar läheb siis antud süsteemi juures üldse ilma filtrita, tema mähis ja diameeter töötavad ise filtrina. Antud filtrit olen kasutanud ka 900W PA kastide juures ja need töötasid väga hästi kuni momendini, mil paar alamõõdulist lolli läksid vaatama, et mis siis saab, kui mikserpuldil kõik nupud (gain kaasa arvatud) paremale pöörata ja siis mikrofoni röökima hakata. Filter säilis, aga kõrgsageduskõlarite membraanid mitte.

See kompleksne filtrisüsteem on nüüd edasipüüdlikematele. Ainsaks mureks on asjaolu, et seal tuleb mässata vasktraadiga ja tuleb siis seda traati niipalju ümber pooli vedada, kuni vastav millihenride väärtus kokku tuleb. Nõuab kahjuks vastavat eritestrit, mida niisama selle projekti jaoks osta on sigakallis lõbu.

Niipalju veel, et kui viimati nende kivide baasil kvadrofoonilist võimendit üles ehitasin, siis see läks mulle maksma umbes 150 krooni. Kuna auto juures on vooluks 12 volti ja mitte 24, nagu mul toona, siis autosse läheb asja hind veelgi madalamaks, sest põhilise hinnamääraja - elektrolüütkondensaatori - hind läheb järjest suuremaks, mida rohkem volte ta peab taluma. Näiteks 10 mikrofaradine elektrolüütkont 15 voldi peale maksab umbes 5 krooni, 30 voldi lüütkont maksab juba kindlasti 20 krooni. Potekad on kallid, kui ostate neid lääne tehnikat müüvatest elektroonikapoodidest. Vene potekaid müüvatest poodidest (kvaliteet sama), saate asja kätte sageli vaata et 10X odavamalt. Vene potekad on lihtsalt suurema tagumikuga. Tartus näiteks on "Tiigi elektroonika" (aadressil Tiigi 1) üks päris hea koht, kust osta kõiki vidinaid välja arvatud pistikud ja pesad.

TDA2003-st veel niipalju, et selle kivi jahutusradikaks sobib hästi 15X5 cm alumiiniumplekk. Seda valget soojusjuhtivat möginat pole vahele vajagi - kivi on sigaturvaline.
Skeemid:
Image

Image
Last edited by Jossu on Sun Nov 23, 2008 2:28 pm, edited 1 time in total.
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

Re: Kõlarisüsteem autosse.

Post by Sapi-Vana »

Pildid ka siis ühe monokanali 10W võimendist. Kaablid: jäme sinine - toitevool, valge - maandus, jämedad mustad - kõlarisse, peen sinine - sisendi maandus, punane - sisendi impulss.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

Re: Kõlarisüsteem autosse.

Post by Sapi-Vana »

Lähem võte siis teisest rakursist. Nagu näha - plaati kasutada ei ole vaja. Kui on idee ruumi veel rohkem kokku hoida, siis võiks suured elektrolüütkondensaatorid panna eraldi plaadile ja juhtmeidpidi siis ühendus.

Üldiselt aga on nii, et kui natukenegi ruumiliselt mõelda, siis saad kondekad niimoodi kinni joota otse kivile, et mingi vibra asja laiali ei löö.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests