Mootori ümberehitus vol2

Probleemid elektri, veermiku või mootoriga?
Post Reply
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Mootor vol 2 on alustamisel ja õige teha selle jaoks uus teema.

Jätk siis sellele teemale siin: viewtopic.php?f=9&t=1613
Kõik vana mootoriga seonduv sinna ja siin teemas siis uue mootoriga seotud.

Uut mootorit hakkan siis nullist ehitama. Hetkeseisuga tuleb vanalt mootorilt üle ainult Megasquirt juhtplokk. Kõik muu plaanis teha nullist uus. Püüan rakendada hästi toiminud asju kuid paremas kuues ja vältida probleeme tekitanud asju.

Eesmärgiks on saada korralikult töötav seade, mis näeks ka viisakas välja.

Et asi liiguks siis püüan endale ka mingit tähtajad panna.

Mootor võiks autole külge saada 1. maiks 2017 kuid pigem teen kauem kui viskan poolpiduse asja vahele.

Faas 1 (tähtaeg 1. oktoober 2016)
* Plokk puhastada mustusest
* Kõik silindripea poldipesad plokis TimeSert keermehülssidega üle teha
* Puurida ja keermestada õlikanali avad, mis on vajalikud andurite ning õlijahuti jaoks
* Plokk soodaga üle pritsida ning värvida
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by sapikafänn »

Ootan järjejuttu koos pildimaterjaliga huviga.
Igatahes soovin edu ja jõudu!
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Regulaarne järjejutt võiks tulla küll ja eks saab ka pilte.

Kas tegu saab olema draama, komöödia, põnevus, tragöödia või nende kõigi segu ei tea veel keegi 8)


Eile otsisin välja ploki mille peale ehitama hakata. Enda üllatuseks leidsin kolm plokki ja ühe komplektse mootori. Kõige puhtamal plokil oli paraku nukkvõlli tagumine ava liialt kulunud. Korraks mõtlesin puksi sisse treida kuid lihtsam ikkagi korralik plokk võtta.

Faas ühte lisandus veel ploki puhastamine soodapritsiga ning ploki värvimine.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by pooltelg4 »

Väga hea, oled teistele eeskujuks.
Korralikult, ökonoomselt ja remondivabalt töötava sapika mootori eelduseks ongi puhtus, korralik montaaz ja põhjalik ümberehitamine. ;)
Image
Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Korralikult, ökonoomselt ja remondivabalt töötava sapika (nii palju kui selline asju sapika puhul üldse võimalik on) saab ka täiesti ilma mingi ümberehituseta.

Pigem ütleks, et ümberehitus tekitab võimalikke riske juurde.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Ei ole asjad liikunud nii kiiresti kui tahaks. Keermehülsid sain juba mõnda aega tagasi kätte kuid paigaldustööriistad tulid alles eile.
DSC_0092.JPG
Hülsse on kahe pikkusega. Pikemad (mida ka kasutan) on 20 mm. Tikkpoldi enda keere on 28mm aga see ei lähe päris lõpuni sisse ka. Umbes 5mm võiks hülss pikem olla aga tugevusega probleeme siiski ei tohiks olla. Kestis ju 10mm pikk Helicoil ka tegelikult üsna hästi.

Esmalt puurisin vanad augud üle 9 mm puuriga, siis 9,5 mm puuriga ja siis komplektis oleva 10,3 mm puuriga. Eelmise plokiga läks puurimine nihu. Augud tulid viltu ja seetõttu vaatasid kõik tikkpoldid ka eri suunas. Seekord tahtsin seda vältida. Algselt oli plaan pingis augu lasta aga ei mahtunud plokk vahele. Seega tegin hoopis ettejuhtuvast alumiiniumitükist suunava puksi. Kõige parem sellega lasta ei olnud ja tundus, et sai üsna hea.
DSC_0095.JPG
DSC_0097.JPG
DSC_0099.JPG
Kui augud puuritud siis lasin komplektis oleva tööriistaga süvendi sisse, et keermehülss üle tasapinna ei jääks.
DSC_0101.JPG
Järgnes ava keermestamine. Selle jaoks puurisin puksile suurema ava sisse, et keermepuur täpselt sisse mahuks. Sellega oli üllatavalt lihtne puur otse sisse saada.

Ja siis juba hülsid sisse jällegi eritööriistaga. Hülsid tehtud selliselt, et sisse keerates pressib hülsi alumise otsa tihedalt kinni. Hülss jääb tihendalt ja liikuma ei hakka.
DSC_0105.JPG

Ilmselt oleks neid hülsse võimalik panna ka ilma nende eritööriistadeta kuid läksin kindla peale.
Kõigi 16 augu tegemiseks kulus poolteist tundi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Varasemalt puurisin ja keermestasin avad õlijahutuse jaoks. Põhimõte sama nagu eelmisel mootoril.

viewtopic.php?p=18851#p18851

Tuleb ainult mingi frees valmistada, millega saaks avade ääred tasapinnaliseks muidu ei jää tihend pidama. Mõte olemas kuid nüüd tuleb kuidagi valmis ka teha.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Nii umbes 30 tikkpolti tuli üle vaadata, et leiaks 16 sirget. Kõveraks läksid nad muidugi välja keerates kuna olid lihtsalt nii tugevasti kinni.

Ükski poltidest aga keermehülsside sisse ei läinud. Ei tea kas vene ajal oli keere teine või mis. Meenus kohe Indreku saaga mingi aeg tagasi.

Naljakas, et helicoiliga seda muret ei olnud. Igatahes keermestasin kõikidel poltidel ploki poolse keerme üle. Ülemise otsa poole omasid polnud vaja teha kuna sinna läks mutter ilusti otsa.
marek
Posts: 661
Joined: Sun Dec 03, 2006 1:59 pm
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by marek »

Huvipärast küsiks, et kas gaasijaotusmehhanismi hammasratasülekanne jääb tekstoliithammasrattaga? See tundub üks nõrgemaid lülisid olevat antud mootoris.
Siit lähtuvalt peaks iseenesest olemas olema (kas ka saada?) ka metallist hammasrattaid:
https://www.drive2.ru/l/288230376152673699/
Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Ma olen seda varasemalt erinevate nurkade alt vaaginud ja siiski ei ole näinud põhjust selle asendamiseks. Minult isiklikult on olnud tekstoliidiga probleem ühe korra kui see südamikust liikuma hakkas. Kusjuures mootor töötas edasi.
Postitus viewtopic.php?p=15485#p15485 ja viewtopic.php?p=15494#p15494

Mõte selles, et see hammasratas tehti põhjusega tekstoliidist. Kui vaadata siis väntvõlli hammasratas on terasest ja nukkvõlli oma tekstoliidist. Tasakaalustuvõlli hammasratas on samuti terasest aga seda vedav hammasratas väntvõlli küljes alumiiniumist.

Pole insener aga üks põhjus on kindlasti müra. Kaks terashammasratast hakkavad sellises kohas kolisema ja muud häält tegema. Tänapäeva masinatel on hammasratasülekandega (ilma ketita) mootoritel kasutusel kaheosalised hammasrattad. Väikse osa hammasrattast on vedru pinge all ning seega on hambuvusel lõtk välistatud.

Ei tea kui palju see rolli mängib sapika mootoril, mis on niigi lärmakas aga siiski. Teine põhjus võib muidugi olla tootmishälved. Ehk siis kui kahe hammasratta hambuvus veidi paigast siis terashammasratastega tekib probleem samas aga pehmemast materjalist hammasratas (tekstoliit, alumiinium) kulub ise parajaks.

Kui tekstoliiti üldse asendada siis pronksist rattaga aga kindlasti mitte terasest. Seni kuni tekstoliiti aga saadaval on ning seda piisavalt tihti vahetada siis ei tohiks probleemi olla.
Mul väga õhukeseks kulunud hammastega tekstoliite "prügikastis" päris mitu. Aga samas nad kõik töötasid.

Ma olen sõitnud 36 tuhat kilomeetrit küll erinevate mootoritega. Viimane kord võtsin lahti 16 000 km tagasi enda poolt remonditud mootori. Tekstoliit oli nagu uus.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Plaan plokk soodapritsiga puhtaks lasta ja siis ära värvida ei ole sujunud nii nagu tahaks. Tööstusliku prtitsiga tehtud plokk oli täitsa enamvähem aga selle hobipritsiga peab ikka kõvasti vaeva nägema. Plokk päris kõvasti oksüdeerunud kohati kuid enamvähem puhtaks sai. Kas ma ikkagi värvin või mitte seda ma veel ei tea.

Kuu lõpuks peaks jõudma kohale Lada kolvid, mis sisse lähevad. Kuna Mahle-t enam saada pole siis tellisin Nüral kolvid. Kui need käes siis läheb kogu komplekt (kolvid, kepsud, väntvõll, hooratas, rihmaratas) tasakaalustamisse. Vaatab siis kui hästi või halvasti sellega seis on. Loodetavasti tasub ikka ära. Võibolla selle mootori puhul üle pingutamine aga juba sportlikust huvist lasen ära teha.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Vahepeal on liiga vaikne olnud. Natuke olen ikka teinud kuid mitte piisavalt.

Igatahes see nädal jõudsid kolvid kohale. Loodetavasti nädala alguses leian aega, et lukurõngaste sooned sisse treida ja siis saab juba kogu komplekti tasakaalustamisse viia.

Täna lammutasin laiali ühe mootori kust siis puuduolevad kepsud endale sain.

Vaikselt peab hakkama päid ette valmistama. Otsust ei ole veel sündinud kui palju seekord maha freesin kuid midagi ikka. Lisaks on plaan juhtpuksid välja vahetada ja panna siis sellised kuhu saab klapisääretihendid ka istutada. Ja no muidugi on vaja ka klapipesad lõigata ning uued klapid sisse panna.

Võrreldes eelmise mootoriga, kus pihustid olid kollektori küljes, on seekord plaan pihustid panna otse silindripea sisse, et saaks parema nurga pihustamiseks. Enne pihustas peaaegu täisnurga alla ja otse vastu kollektori seina.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Hakkas ikka kripeldama, et päeval ei saanud juhtpuksi välja võtta seega käisin poes ja ostsin M8 keermelatti 10.9 tugevusega ning tegin tööriista.

Otsas mutter, mille lasin treipingis 13mm välismõõtu. Keermelatt koos mutriga klapitaldriku poolt juhtpuksi sisse ning teisele poole otsa sapika kolvi sõrm, seib ning uus mutter.

Pinge peale keeratud ning väike löök haamriga altpoolt ja hakkas liikuma. Edasi juba mutrit keerata ja väljas ta oligi. Originaalis on muidu ette nähtud pead kuumutada ja siis välja lüüa. Ilmselt suurt vahet pole tulemuses aga nii tundus mulle lihtsam.

Keermelatt oli siis 10.9 tugevusega. Alla tegin mutri alguses ehituspoe 8.8 tugevusega asjast aga sellel tuli keere maha. Siis võtsin ilmselt sama tugevusklassiga mutri, mis pärit mingi Volvo küljest ja see pidas vastu. Ülemisele otsale määret ka vahele.
DSC_0141.JPG
Ja nüüd strateegilised mõõdud.
Sisemõõt 8,00 mm
Pikkus 54,5 mm
Välismõõt 14,04 mm
Pea sees oleva osa pikkus 29 mm
Klapivedru pool peast välja ulatuv osa 16 mm

Nüüd tuleb ainult sobiv asendus otsida. Originaal on kas terasest või malmist. Nüüd on ainult küsimus kas asendusosa samast materjalist või pronksist.

Vaatasin, et põrnikal on originaalis pronksist seega ilmselt läheb sama variant käiku.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Tellisin ära juhtpuksid AE koodiga VAG96187

Sisemõõt 8,02 mm
Välismõõt 14,06 mm
Pikkus 55 mm

Ning klapisääretihendid Elring koodiga 104.380
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootori ümberehitus vol2

Post by AhtiH »

Nii palju veel lisaks, et tellitud juhtpuksid on siiski malmist.

Pronksist sobivad leidsin ainult BMW mootorratta omad ja nende saadavus on juba keerulisem ning hind ebameeldivam.

Ja tundub, et peab siiski hakkama päid kuumutama ja juhtpukse külmutama parema tulemuse saavutamiseks. Ja siis pärast 8mm hõõritsaga üle käima.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests