ZAZ 968M ''AHF'' 650AHF_-I-_

Kommenteeri liikmete autosid ja räägi lähemalt oma autost.
Post Reply
_-I-_
Posts: 36
Joined: Wed Jun 22, 2011 10:16 am
Contact:

ZAZ 968M ''AHF'' 650AHF_-I-_

Post by _-I-_ »

Mul on väga hea meel siia foorumisse oma teema teha. Olgugi, et olen sapika omanik juba ligi 1,2 aastat, siis nüüd lõpuks leidsin, et oleks mõislik kuhugi ajalugu kirjeldada ning teiste sapihuvilistega kontakteeruda.

Sapist endast siis. Tegemist on 1987a. sõidukiga. Kollane. Suhetliselt korralik oli juba ostes. Eelmised omanikud ütlesid, et sõiduk oli tema vanaisa oma uuest peale ning on lastud nende käes ka üle värvid. Siiinkohal pean mainima, et värv on korralik ja roostet ei paista kuskilt. Pildid lisasin esimesel võimalusel!

Kuid kuna mul pole pidurid juba ostmisest saati korralikult töötanud siis küsikski targematelt nõu kuidas ma lõpuks oma auto normaalselt pidurdama saaksin. Nädala vahetusel on plaan vahetada välja piduri peasilinder uue vastu ning kõik töösilindrid lahti võtta, läbi pesta ning remontkomplektid muretseda, et kokkupannes hea saaks. Lugesin just vanematest postitustest, et DOT 3/4/5 ei ole mõislik sapika pidurisüsteemi kallata kuna sööb mansetid ära?

Samuti on plaanis vahetada pidurikatted või klotsid tervikuna. Lugesin ka asjalikku teemat neetimise kohta ning pole veel täpselt otsustanud kas lähen lihtsalt paigaldatavate terasneetide või originaal alu. neetide peale.

Küsin veel ka rattalaagrite vahetamise kohta. Kas on antud ette väändemoment millega pärast teljepoldid kinnitada? Kui liialt kõvasti kinnitada siis ilmselt poob kinni, läheb kogu see mäng seal kuumaks ning saan ehk varsti jälle laagreid vahetada. Lisaks küsiks üle kas keegi oskab soovitada mõnd määret mida laagritele panna või sobib tavaline liigenditele mõeldud (mul oli vist valvoline toode, marki ei tea) määrdepüssist tulev määre?

Samuti on plaanis soojendusahi ära puhastada. Kahtlustan suurt tahma sisaldust ahjus, kuna salongi ei jõua piisavalt kuum õhk, pigem on õhk soe.

Sai küll palju küsimusi aga kuskilt tuleb alustada. Vaja ju kiiremas korras hääled sisse ajada ja ülevaatusel ära käia!

Sõiduk oli siis ostes selline (2012 kevad):
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by _-I-_ on Mon May 03, 2021 11:33 am, edited 9 times in total.
Image
Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by AhtiH »

DOT3/4/5.1 võid julgelt panna kui pesed süsteemi läbi ja vahetad mansetid ära.


Rattalaagritele sobib väga hästi universaalmääre. Võid osta ka spetsiaalse, mis mõeldud just rattalaagrite jaoks aga pole oluline. Kinni keerad nii, et rattast loksutad. Keerad seni kuni lõtk kaob ära ja siis splint sisse. Kui augud pole kohakuti siis keerad niipalju lahti, et augud ühtiks. Peale väikest sõitu reguleerid uuesti samamoodi peale.
sapikalist
Posts: 147
Joined: Thu Oct 28, 2010 1:29 pm
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by sapikalist »

piduritega oli mul ka jama et peale pikemat seismist kadusid ära aga korda sain sedasi kui võtsin peasilindri lahti ja mudisn seal sees seda mansetti.Uut polnud ka kuskilt saada aga ise mõtlesin et seda poleks väga raske ise ka teha kuna vanades pumpades kasutatakse ju samast materjalist mansette ehk et ise sobiv suurus lõigata ja valmis.
Sapikad on kui mootorrattad ainult et katuse ja nelja rattaga.
zaz 968A
_-I-_
Posts: 36
Joined: Wed Jun 22, 2011 10:16 am
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by _-I-_ »

Uusi mansette saab tartust Ülo ärist hinnaks 2,15€ komplekt. Usun, et ka Tallinnast Volga poest on saada. Ise vahetasin kõik ära aga paremaks ikka ei läinud. Arvan, et tõmbab õhku peale või laseb õli välja sealt kust pidurivoolikud sisselähevad - loe. plastikust isane ots, mis on tähikseibiga pressitud pumba külge. Kuna seda parandada ei viitsinud/ ei ole mõtet siis võtan uue pumba ja loodan, et saan lõpus selle pidurimajanduse tööle.
Image
Image
_-I-_
Posts: 36
Joined: Wed Jun 22, 2011 10:16 am
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by _-I-_ »

Täna lasin siin Volgast siis tuua järgnevad jupid arve kokku 19,20€:
Image

Esimene rattalaager nr.1 7,70€
Image

Esimene rattalaager nr.2 7,70€
Image

Tagumiste pidurite töösilindrite remontkoplekt 3,50€
Image
Image

Esimeste pidurite töösilindrite remontkomplekt 3,50€
Image
Image

Rooliotste kaitsekummid (Ülo Ärist) 1,5€tk
Image
Image

Eks ma annan esimesel võimalusel teada, kuidas ja kas need remontkomplektid töösilindritele sobisid. Endale kirjutan veel meelde, et pidurivedeliku potšku hind VOLGAS 2,5€ tk ja piduripeapump VOLGAS 35€ tk ja Ülo Äris 79€ tk. Pidi olema saada ka täiskomplektset piduri peapumba remontkomplekti, kus on sees tähikseibid ja plasti toruotsikute alused tihendid. Lisaks soovitas Ülo Ärist müüja 2500 liivapaberiga silindrite ja pumba pinnad õrnalt üle käia, kuna PSK ei pidanud täielikult lahustiga maha tulema.
Image
Image
Laurake
Posts: 42
Joined: Tue Feb 13, 2007 5:32 pm
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by Laurake »

Minu zaz 968M "Mummu"
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by AhtiH »

Kas su tuleb siis DOT4 süsteem? Võimalusel kontrolli üle müüt, et DOT4 sulatab mansetid üles. Viska näiteks mansett topsikusse DOT4 sisse ujuma ja vaata mis juhtub.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by pooltelg4 »

sipelgas wrote:...Viska näiteks mansett topsikusse DOT4 sisse ujuma ja vaata mis juhtub.
Ei sulata, pigem muudab DOT4 ...DOT5.1 PSK tatiks, selliseks kisselliks. Mansettidega ei juhtu midagi, mul sidurisüsteemil samad mansetid ju, mis piduritelgi(vene omad ja pmt sama kumm) aga siiani töötab suurepäraselt. Proovitud ka niisama DOT4 nõu sees, ei paisunud. Kord lasin multisprayd või mingit muud universaalõli manseti peale ja see punsus laiali, vot seda sinna ei tohi panna. Paigaldamise ajal ikka piduriõli sisse kasta korra või teha kokku spets. piduri vaseliiniga.
Last edited by pooltelg4 on Sat Apr 13, 2013 6:09 pm, edited 1 time in total.
Image
Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by AhtiH »

Seda arvamust omasin mina ka. Aga kuna naised saunas räägivad siis on hea kui keegi selle ümber lükkab. Ise pole proovinud.
tuust
Aktiivne Klubiline
Posts: 477
Joined: Mon Oct 04, 2010 8:53 pm
Maakond: Läänemaa
Location: Haapsalu
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by tuust »

Minul ka süsteemis DOT-4 ja kõik normis. Mansetid paiste ajas DOT-5 ja DOT-4 segu, kusjuures eraldi ei teinud seda kumbki.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by AhtiH »

tuust wrote:Minul ka süsteemis DOT-4 ja kõik normis. Mansetid paiste ajas DOT-5 ja DOT-4 segu, kusjuures eraldi ei teinud seda kumbki.
Korrektsuse huvides küsin üle kas ikka DOT5 (silikooni baasil) või DOT 5.1 ?

DOT5 ei tohi millegi muuga segada.
tuust
Aktiivne Klubiline
Posts: 477
Joined: Mon Oct 04, 2010 8:53 pm
Maakond: Läänemaa
Location: Haapsalu
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by tuust »

Nüüd on natuke piinlik :oops: ,kuna ma ei tea. Igatahes erkroosa vedelik.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by pooltelg4 »

tuust wrote:Nüüd on natuke piinlik :oops: ,kuna ma ei tea. Igatahes erkroosa vedelik.
DOT3 võib olla läbipaistev, helekollane, sinine ja punakas, nagu DOT4-gi. DOT 5.1 on saada helekollast, läbipaistvat ja sinist tooni. Aga silikoonibaasil DOT5, mis on küll hea selle poolest, et ei ima absoluutselt niiskust, on enamasti roosa(vahel lilla või violetse varjundiga). Otseselt neil vahet teha ei saa kuid kuna DOT 5 ei segune teiste pidurivedelikega, siis võis küll olla sul DOT 5. Seepärast tekkiski kissell. Lisaks on DOT 5 puuduseks veel liigne kokkusurutavus - piduripedaal on kummine, vetrub. Plussiks veel on see, et ta ei kahjusta auto värvkatet, nagu polüglükool-baasil vedelikud. Soovitatakse kasutada hobiautodes, sest pikaajalisel seismisel ei seo õhust niiskust ja seetõttu ei kahjustu pidurisilindrite pinnad jne. :)
Image
Image
_-I-_
Posts: 36
Joined: Wed Jun 22, 2011 10:16 am
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by _-I-_ »

Olen päris pikalt siin kogunud ja kirjutada püüdnud, aga usun, et nüüd on lõpuks õige aeg, kuna sain, jumal tänatud, pidurid alle nüüd korda. Mis selleks imeks vaja oli - FIT 124 piduripumpa, mille sain ladu24.ee hind koos saatmisega ca. 15é + vaskvoolikud ca. 1,5m (hind 12é) + hüdralika poest üleminekuid 6mm terastorult 6mm vasktorule (hind ca. 10é 3tk) + voolik, piduriotšku ja puma vahele (hind oli 2,20é jooksev meeter seega kulu ca 0,5é) + uue keermega piduritoru kinnituspoldid 3tk. Kuid toru kinnituspoldid pidin treipingis üle käima, sest poes oli vaid 5mm keskava läbimõõduga poldid, lasin 6,5mm puuriga läbi. (hind oli vist miski 4é kompl.). Ütlen ausalt, et ei viitsinud lihtsslt otsast lõpuni vaske vedada, seega läksin lihtsamat teed ja tegin kiirliited kapoti all. Müügimees ütles, et kiirliide peab ca. 500-600 bar'i rõhku, usun et ei tohiks probleemi tulla, kui vaid ära ei murdu :) Omaette tegevus oli teha vasktorule kaelus, kuna kodus vedeles juba 10dat aastat mingi kaeluse tegemise komplekt (välimuse järgi oli juba üli odav, ning kehv) proovisin ära. Kõik mis seal komplektis oli läks ka puruks. Seega soovitan närvide kokkuhoiu mõttes, et kui korralikku komplekti pole laske kellelegi ära teha. Või varuge närve ning ruumi prügikastis :)

Ennem uue pumba paigaldust muidu oli eelnev töö:
originaal pump maha
piduritöö silindrid küljest. kõik pulkadesks pesin lahustis ära. Tööpinnad käisin 1500 liivakaga üle, kohati täheldasin ka pindmist roostet.
Pesin pidurisüsteem läbi breakcleaneriga. Kapotialt lasin sisse ning suruõhuga välja. Tuli igast torust väljas selline valge löga, ehk PSK ja DOT'i segu.
Piduri klotsid ning trumlid olid pm. nagu uued. See tegi muidugi tuju heaks :)
Sisse valasin DOT 5,1 - sealjuures ujutasin vedelikku potškust üle, ning keerasin kapotialuse värvi tuksi. Nimelt ronib vedelik värvi (kehva värvi), alla ning ajab värvi ülesse.

Natuke sellest originaalpumbast kah. Originaali kakkusin maha vist 3-4 korda, panin raamatu järgi kokku ja ülejäänud korrad proovisin mansette vahetada ja kontrollida kas sain kokku. Ülten ausalt, et kui tegema hakkasin töötasid esipidurid, kui lõptasin töötasid taga pidurid ja esimesi polnud võimalik uuesti käima saada. Kuna olin sellega tegelenud 2 nädalavahetust võtsingi vastu otsuse FIAT'i pumba paigalduse. Püüan muidugi alati võimalikult originaali lähedaseks autot jätta aga närvid lõppesid ennem... Enivei nüüd võtavad kõik rattad plokki ja piduripedaal käib väga mõnusa survega.

Ostsin ka katuseraami ära 10é, mille plaanin valgeks värvida nagu ka veljed. Samuti sai auto uued kojamehed (3é tk Ülo äris), veega tehtud testis selgus, et midagi võrreldes vanaga ei muutunud :) Plaanis on panna autole juurde lisa generaator ning korralik muusika. Muidugi eeldab see kõik ka põhjalikku pigimatitamist ja uut vaipkatet põrandale ( must vaip, mida saad poest osta, kumm ja muu jama ei meeldi). Siis veel plaanis mootori plekid ära värvida mustaks. Samuti plaanis teha õlivahetus. Ning kõrvaldada mootori õlileke, pole jõudnud defekteerida, kust lekib.

Lisan pilte esimesel võimalusel!
Image
Image
_-I-_
Posts: 36
Joined: Wed Jun 22, 2011 10:16 am
Contact:

Re: ZAZ 968M ''Sapi'' _-I-_

Post by _-I-_ »

Kena 8 aastaat on mööda läinud, ei ole midagi kirju aga tegelikult ei ole midagi ka muutunud. Auto on garaaži all seisnud ja nüüd nägi siis uuesti päevavalgust. Proovikäivitamine läks enamvähem ilusti. Sai bensiin paaki valatud ja võtit! Paraku see nii laduselt ikka ei läinud :(

Esiteks ei töötanud bensiinipump - lahtivõttes selgus, et membraanid olid täiesti ära murenenud. Asi lahendatud - uus membraan ziguli oma AutoMoto'st 4€ ja tuld! Paraku ei..

Selgus, et bensiinivboolikud olid murenenud ja imes bensiini asemel õhku peale. Iste välja ja voolikud lahti. Muidugi suutsin ära lõhkuda bensiinipaagist väljaminevate torude kollektori (ei oska paremat nime sellele mõelda). Ühsõnaga paagist tuleb välja kaks toru mille otsa läheb kütuse võtt ja teise otsa kütuse tagastus karburaatorist. Kasutasin seekord rohkem jõudu kui mõistust ja tirisin tagastuse poolse toru lahti, jäi loksuma ja vahe oli silmaga näha. Kokkuvõttes, et asi korda saada raiskasin kollektori tinutamise peale ca. 2h. PS siinkohal jäin mõltema, et 8a tagasi oli salongis bensiinihais, äkki oligi see kollektor juba enne katki ja nüüd aroomimure ka lahendatud?! :roll:

Kõik eeltööd tehtud ja mass sisse ja uuesti võttit - ime, pill käis kenasti! Valetan.. käis enam-vähem sujuvalt aga ainult tühitäigul. Nii kui gaasi vajutad siis suri välja. Karpa maha - jah oli seal mingit sodi ka sees veidi aga mis peamine - nõela tihend oli ära murenenud. Mopeed Stella aegadest tuli kohe meelde, et karbussi ehk mitte töötamise proobleemid algasid mul ka sealt. Ühesõnaga ootab masin uut nõelathinedit. Mis ilmselt sama nagu GAZ 53'l. Sellest juba järgmine kord

Küll aga on ajaga ilmnenud uus viga - Aku tuli põleb ja aeg ajalt tühikäigul töötamisel tekkis ka imelik vilin, tundus, et see tuleb genekast (laagrid läbi?)

Samuti ootab kohendamist esisild. Mille peale ausaltöeldes täiesti pahane! Enne seismapanekut, ostsin Ülo Ärist uued käändmiku ja rooliotsade munakad ja kummid, vahetasin need kõik ära - tänaseks tulemus, kaitsekummid murenenud ja puruks, määre väljas, kõik otsad loksuvad..

Hetkseisuga on plaan auto normaalselt sõitma saada selleks suveks, mis eeldab:
1. Veermik korda!
2. Mootor ilusti tööle - karburaator puhastada, nõelatihend vahetada. + kõik uued vaakumtorud, mis olid ajaga kivistunud. Lisaks veel mõte mõlgub, et kui originaal karpaga asja toimima ei saa, panna peale kas ziguli karpa või siis mõni lääne oma!
3. Pidurid korda - ilus Fiat 124 piduripump seal roostetas ja natuke oli ümbertringi näha ka piduriõli, kas tõesti seal ka voolikud mõranenud? Ühesõnaga, rattad alat ja kõik piduridetailid tuleb üle käia. Heaks ei saa nii kui nii, küll aga loodetavasti toimivaks :)
4. Raadio? No mingi tausta muusika võiks olla, aga ilmselt raadio asemel tuleb bluetooth kõlad millele toon laadimisvõimekuse ning muusika hakkab tulema telefonist. Lihtsustab oluliselt igasugu juhtmete vedu.
5. Katuseraam - vaja valgeks värvida ja katusele panna, mingi vana plastikkohver samuti hankida või õllekast.
Image
Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests