Martini Zaz 968M 1980

Kommenteeri liikmete autosid ja räägi lähemalt oma autost.
Post Reply
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

Martini Zaz 968M 1980

Post by Martin968 »

Sai enda viimased rahad kokku aetud ja natukene veel juurdegi laenatud ning ostsin endalegi sapika. Tahtsin just sapikat kuna ta oli mul südames.

Mu esimene auto oli sapikas, see oli siis, kui ma olin veel umbes 8 aastane ja mulle toodi ilus 968A õue peale. Oli maksnud 900 krooni. Aga ta oli tõesti korralik. Kuid noor nagu ma olin, ei teadnud selliste autode väärtusest (10 aastat tagasi ehk oli sapikaid rohkem kaa) hakkasin kohe mööda põlde ja metsi ringi lammutama. Remonti sai talle vaid nii palju tehtud, et pidureid õhutatud ja karburaatorit puhastatud kuni lõpuks ta vaesekese sidur väsis ära ja lakkas töötamast, minu väike peakene ei vaevunud isegi uurima mis tal viga on ning jäi seisma. Vahepeal tegelikult ise temaga ühtegi matsu pannud, aga ta oli lõpuks siiski päris mõlkis, sest teised, kellel ma lubasin sõita retsisid koledalt teda. Näiteks tagurdati kännu otsa (stangele ainult väike mõlk sisse), siis tagurdati uks lahti kännu otsa ning uks hakkas ka teisele poole peale seda käima, siis sõideti suurele viljatünnile otsa ning üle mingi järelhaagise telje. Kuni lõpuks vastu puud. Meenub ka, et tal ükskord kukkus ratas alt ära ja oma esimesed kogemused politseiga on ka temaga kätte saadud. Kindlasti oli veel midagi huvitavat. Siis me teda värvisime ja igatepidi piinasime. Kohe endal hakkab lausa häbi. Vabandust. Kõige lõpuks võtsime ta jupp-jupi haaval lahti, sorteerisime metalli plastikust välja ja viisime vanarauda. Selle raha eest sai mulle ostetud 9'da klassi lõpuülikond. See oli jutt, kuidas sapikast sai ülikond.
Panen oma vanast sapikast, mis on selleks ajaks ammu juba ajalugu siia mõned pildid. Lihtsalt selle jaoks, et teil põnevam vaadata oleks.

http://img710.imageshack.us/img710/7070/zazn.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/2714/imgp0238.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/4999/imgp0240.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/5118/mootor.jpg

Aga see selleks. Mul on nüüd uus sapikas, mida ma kavatsen hoida. Ja kohe tõsiselt. Tema sain ma ühe sõbra käest, kes sai selle oma sugulasest vanamehe käest. Siis kui ma ta sain oli juba ülevaatus tehtud, ma läksin teda oma nimele kirjutama ja kindlustust tegema Valka. (ise elan 15 km sealt eemal) Kohale sõitis ta ilusti. Sai asjad ära aetud. Vahepeal sain ma ka igasuguse tähelepanu osaliseks. Küll lasti signaali, küll lehvitati või niisama visati pilke seljataha kaduvale sapikale. Uhke on sõita ikka autoga, mis tõmbab tähelepanu. Kui hakkasin tagasi tulema, hakkas tal midagi häda. Ei jõudnud enam neljandaga minna. Mäest üles ei jõudnud enam kolmandagagi minna. Keerasin siis teeäärde ja avastasin, et pidur on peale jäänud. Piduripedaal oli ka nii üleval kinni, nagu känd oleks teise taha pandud. Ei oskand muud teha lolli peaga kui pumba küljest voolikud lahti kerida ja õli välja lasta. Sõitsin siis ilma piduriteta koju. Ainult ühest teeotsast tõitsin mööda. Kui koju jõudsin siis lugesin targast raamatust, et mis võib olla viga, jõudsin järeldusele, et piduripumba hooval ei olnud vahekäiku ning see põhjustaski pealejäämise. Vahekäigu tekitasin, keerasin voolikud kinni. Kui õhutama hakkasin parema tagumise ratta juurest tuli kurb avastus, et nippel on ümmarguseks keeratud ja seda me lahti ei saanud. Õhutasime kõik teised ära ja kuidagi pika jamamise peale saime mingid õrnad pidurid mis võtsid alles siis kui pedaal läbi põranda suruda. Tegelikult oli ka pidurivedeliku potsik katki, ning peapump oli igast s**** täis, selle puhastasime ka ära. Uut potsikut ei leidnud, panin ajutise siguli oma klambriga külge. Pidureid tööle korralikult ei saanud. Sain spetsiaalse võtme, millega õhutada, mingi ime läbi võttis ta ümmargusest niplist nii kõvasti kinni, et me keerasime selle puruks.
Varsti lähen uue töösilindri otsinguile. Võibolla ka peasilindri. Ehk saab siis korralikult ära õhutatud ja vaatan mis saab.
Pildid minu uuest:
http://img716.imageshack.us/img716/4844/p7170006.jpg
http://img257.imageshack.us/img257/7213/p7170001i.jpg
http://img718.imageshack.us/img718/2779/p7170002.jpg
http://img693.imageshack.us/img693/2295/p7170004.jpg
Last edited by Martin968 on Mon Jul 19, 2010 8:55 pm, edited 1 time in total.
plekkvelg
Posts: 187
Joined: Thu Sep 03, 2009 8:12 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by plekkvelg »

Tundub suht sile pill.
See oli müügis ka vahepeal?

Millal keretööd tehtid on? Liisturing on puudu ja minu arust oleks ilusam, kui kapoti peal olevat liistu ka sel juhul poleks.

Edu ja külma närvi!
Zaz 968M 87'
Ford Focus 05'
Goped 03'
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Martin968 »

Oli küll, mina ta ostsingi just hiljuti. Keretööd on kunagi üleelmise omaniku poolt tehtud ma arvan. Tundub, et ta on päris kõva matsu saanud sinna paremale poole ette. Ma ei kujuta ette praegu mis ma peale hakkan nende mõlkidega. Stangega on lihtne, selle ehk saan uue kuskilt. Mina arvan samuti, et oleks ilusam, aga mul on vaja millegagi need augud ära täita, ma pole veel nii kaugele jõudnud.

Tänan, seda on kõvasti vaja.
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Martin968 »

Niisiis. Sai käidud ära Sapi-Vana juures ning sealt sain endale igast kasulikku. Nii juppe kui informatsiooni. Sain paar tagumist pidurisilindrit, uued ilusad aknatõstuki vändad, uus vedru ette kapotile, et ta ikka lahti tõukaks kui ma kangist tõmban ning uus esistange. Ka veel see konksuke, mis peatab ust pahupidi minemast ja tagasi iseenesest kinni vajumast.
Kohe koju jõudes tagurdasin sapika pukkide otsa, võtsin vana silindri maha ning panin uue peale. Suuremaks jamaks oli piduritoru. Tänu oma sõbra isa abile leidsime pika volga piduritoru, mille otsad sobisid ideaalselt sapikale ainult probleemiks oli see, et ta oli oma 4 korda pikem kui sapikale läheb. Pidime ta lühemaks lõikama ning uue otsa taguma sinna, ja siis seda viilima ja igast janti, et ta tuleks võimalikult idente originaalile. Selle pusisime ära ja panime toru alla, veendusime, et meie nikerdatud otsast midagi vahelt välja ei tule ning hakkasime pidureid õhutama. Enne lasime uue õli sisse. Ja nüüd nad siis töötavad jälle, küll natukene nigelalt aga peale natukest sõitmist õhutan veel, ehk teeb paremaks. Nüüd on vaja sapika kahekojalist pidurivedeliku topsikut, sest mul praegu sigulli suur lahmakas sinna kinni mätsitud ajutiselt.
Homme oli mõttes see hirmutav bensuahi sealt kapoti alt likvideerida, või vähemalt nendele voolikutele pimedad ette panna. Sest ma tõsiselt kardan seda, igasugu hirmujutte olen kuulnud. Stange paigaldan ka homme ära ehk ja mingi vedru vaja leiutada sellele uksekonksule, kuna mul teda praegu ei ole ning ilma selleta ta ei toimi. Bensiinipaagi uurin ka homme läbi, sest bensufilter muutub peale natukest sõitu roostevärviseks ning tekib rooste sete põhja ning vaatan kust need õliloigud auto alla tekivad.
Üks jama on veel temaga. Nimelt Kui sõidan maantee peal kuskil 80-90 juures siis kostub kuskilt käigukangi alt mingit kõlinat/klõbinat/kolinat vms. Ja kui ma kangist kinni hoian ja teda surun siis seda klõbinat pole. Ehk oskab keegi targem inimene aidata? Mis võiks seda põhjustada, kuidas likvideerida? Ei saa ka koguaeg ühe käega sõita, et hoida kangist kinni. Ma kujutan ette, et kui tal esirehv juhtub katki minema samal ajal kui ma ühe käega sõidan siis.. tegelt ma ei taha ettegi kujutada mis siis saab.
Mul elavad ka garaažis pääsukesed, kes hellalt asetavad vahetevahel oma väljaheiteid minu armsa masina peale. Need ma küll pühin ära kuid mulle räägiti, et need ekskremendid pidavat rikkuma värvkatet. On selline jutt õige? Kui on siis ma pean mingi katte leidma enda auto peale. Kuigi linnu**** toobki õnne. Võta sa nüüd kinni mida teha.

Peale sapaka ostmist on ikka tegevust küllaga, igav temaga ei hakka. Kooliajal vist ei jäägi eriti aega tegelda temaga :(
Jossu
Posts: 1843
Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Jossu »

linnu portsud tuleks maha loputada üsna kärmelt veega, niisama nühkida ei tohi.
selle käigukangi kolinat põhjustab käigukangi puks, endal oli just sama jama ja uue puksi panek likvideeris vea. Selle vahetamine aga on väga väga jama, kuna käiguhoovastik liigub kõik paigast
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Sapi-Vana »

Ma sain oma masinal käigukangi vagaseks vahtkummiga. Oli selline 3 cm paks vahtkummitükk, sinna tegin augukese sisse, sealt läks käigukang läbi, selle kõige surusin tvajumati abil pleki alla ja kõrin kadus.

Aga mis puutub tagapiduritesse, siis ega sa vist neid mitte kunagi äkiliseks ei saagi. Minu sapikal on nad head, sest pidurikaartel on pidurdavat pinda pea senimeetrine kiht ja asi on väga tihedakene, aga see "hea" on veel väga heast valgusaastate kaugusel. Esirattad jooksevad lõdvalt plokki ja tagarataste järel on näha pidurdamisjälg, aga see jälg ei ole lohistatud jälg. Kässariga saab jah lohiseva pidurdusjälje, kuid jalgpiduriga ei. Kaldun arvama, et selle asja taga on ühelt poolt pidurisüsteemi ülesehitus eelkõige peasilindri hermeetikaga ja teiselt poolt PSK eripärad. Aga PSK peab sinna süsteemi minema ja muu sinna lihtsalt ei lähe.

Kui sapika pidurisüsteemis voolaks DOT ja peasilinder tagaks korraliku hermeetika, siis ehk hakkaks ka tagaratas pidurdades lohisema. Paraku DOT on vana vene kummi surm ja peasilindrid lekivad ikka. Kunagi lugesin PSK kohta, et tema hüdraulilise surve jõud ja surve elastsus on DOTiga võrreldes teisemad. PSK hüdraulika on tiba väiksem, kuna tema molekulid kihistuvad surve hetkel ümber teisiti ja kuna see kihistumisfaas kestab kauem, on surve elastsus pikka aega toimiv. See tähendab, et esisild pidurdub äkiliselt, kuna seal on kaks töösilindrit, tagasild tahaks plokki pidurdamiseks saada nüüd veel tibake survet juurde... aga molekulid veel alles kihistuvad ümber (mis tähendab, et ka esisilla pidurdusmäär tegelikult mängib kogu aeg) ja kuna surve lõppaste jääb peasilindri hüdraulika taha kinni nagu kännu taha, siis sinna nahka see pidurdamine ka läheb. Tõenäoliselt oleks asi kõvasti parem kui taga oleks ka kaks töösilindrit... aga no me kõik teame, et kui seal oleksid küüned, ta oleks orav.

Mida muidugi tasub arvestada - lekkiva peasilindri kaudu tuleb süsteemi õhuniiskus. Ja selle vastu on kõik pidurivedelikud väga tundlikud, DOT-4 Arctic natuke vähem. See täendab, et iga hooaja alguses peaksid kogu piduriõli välja vahetama. Vana DOT on muuseas ka lääne autode üks murelaps, mille pärast ei pruugi pidurdus ühtlaselt töötada. Ja õhutamisest pole siin palju kasu, sest just tänu õhuniiskusele hakkavad nüüd ka DOTi molekulid kihistuma ebaühtlaselt ja hüdraulilist pressi sellise jõuga enam ei teki.
Last edited by Sapi-Vana on Mon Jul 19, 2010 5:39 am, edited 1 time in total.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by AhtiH »

Mina vahetasin endal kõik silindrite mansetid lääne omade vastu välja ning süsteemis sees DOT5.1

Paras peavalu oli, et leida sobivad aga süsteem töötab.

Pidurid vajavad küll tööd veel aga ei pea vähemalt muretsema, et hakkaks lekkima.
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Martin968 »

Kuidas ja kust sul lõpuks õnnestus sobivad mansetid leida, kui saladus pole? Ehk tuleb endalgi kasuks ükskord nad ära vahetada. Minu pidurisüsteemis on ka DOT hetkel. Peaksin ära vahetama vist, kui ma oma töösilindrite mansettidest lahti ei taha saada?
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Sapi-Vana »

Vaheta ära jah. Vana ja uue generatsiooni piduriõlide segamisel tekib erikuradi pläga, mis väga kiirelt mansetid läbi näsib.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M

Post by Martin968 »

Sellest ma tean, et erinevaid piduriõlisid ei tohi kokku segada. Aga kas sellest piisab kui ma lihtsalt pumpan piduripedaaliga kuni niplitest enam midagi ei tule ja lasen uue sisse? Või peab ka suruõhuga kindlasti läbi laskma?
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

RE: Martini Zaz 968M 1980

Post by AhtiH »

Martin968 kirjutas:
Kuidas ja kust sul lõpuks õnnestus sobivad mansetid leida, kui saladus pole? Ehk tuleb endalgi kasuks ükskord nad ära vahetada.
Veetsin tubli mitu tundi kataloogist sobivaid mõõte otsides. Kokku tuli osta mitu komplekti millest siis sai vajaliku koguse jubinaid, palju jäi ka üle. Kõik üks ühele ei sobinud aga kokkuvõttes sain töötava süsteemi. Ei õnnestunud leida välimisi kumme aga kuna need piduriõliga kokku ei puutu siis ei pannud väga rõhku ka nendele, kõlbavad vene omad ka.

Kui rohkem aega saan siis otsin koodid ja hinnad välja.
Martin968 kirjutas:
Sellest ma tean, et erinevaid piduriõlisid ei tohi kokku segada. Aga kas sellest piisab kui ma lihtsalt pumpan piduripedaaliga kuni niplitest enam midagi ei tule ja lasen uue sisse? Või peab ka suruõhuga kindlasti läbi laskma?

Tegelikult oleks hea ikkagi silindrid lahti võtta ja puhastada ning terve süsteem läbi pesta uue õliga. Kui lahti ei taha võtta siis lase vähemalt õli läbi seni kuni puhast tuleb.
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M 1980

Post by Martin968 »

Uut õli tahan ma panna PSK, mitte DOT. Kuidas ma saan süsteemi täielikult vanast õlist vabaks? Need ju ei tohi kokku puutuda, kui tahan, et mansetid ellu jääksid?
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M 1980

Post by Sapi-Vana »

On olemas selline geniaalne asi nagu White Spirit. Selles lahustuvad kõik õlid ja nende komponendid. Nii et kõigepealt lased White Spiritiga süsteemi puhtaks; peaks kuluma nii 2L lahust. Seega siis mitu korda sisse ja niplitest välja. Siis lased süsteemi sisse PSK, nii et niplitest hakkab teist tulema. Ootad nii minutit viis ja siis lased kogu selle mögina täies tükis välja. Siis uuesti PSK sisse ja uuesti välja. Ja veel üks kord. Ja veel üks kord. Point selles, et aktiivset White Spiritit ei tohi torustikku alles jääda, ta on selline agressiivne lahus. Mida tasub teada - osa inimesi on White Spiriti suhtes allergilised, nahale seda lasta väga hea mõte ei ole.
Last edited by Sapi-Vana on Tue Jul 20, 2010 5:03 am, edited 1 time in total.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
Martin968
Posts: 86
Joined: Wed Jul 14, 2010 3:54 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M 1980

Post by Martin968 »

Täna vahetasime ära esistange. On ilusam küll. Aga sellega oli ka omajagu jamamist. Ei sobinud aukude kaugused, mis olid uuel stangel. Pidime nende lõkatsite otsa, mis stanget kere külge kinnitab panema pikendused, et saaks kinni kruvida, ning need lõkatsid, mis külje peal on ei sobinud kaa. Aga seal küljeosade sees olid mõlemal üks auk, mis oli täpselt kohakuti selle auguga mis on kere sees, niiet sealt sai ilusad pikad poldid läbi pandud ning kinni kruvitud. Mille jaoks need augud seal küljepeal on? Kinnitamiseks on ju seespool need klambrid vms. Ja vanal stangel olid kaa need augud külgede peal. Üks korralik kriips on ka uue stange peal ülaosas. Kuidas on võimalik sellist pinda parandada? Sellist värvi on müüa või peab mingi muu triki tegema, et saaks sealt kriipsu maha?

Sai ostetud ka lahusti ning PSK õli, mis läheb kah lähiajal käiku. Vist oleks vaja siduriõli kah ära vahetada, väga kahtlane tundub olevat.. väga tume punane. Sinna võib sama PSK õli panna?
Jossu
Posts: 1843
Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
Contact:

RE: Martini Zaz 968M 1980

Post by Jossu »

erivärvi piduriõlisi segada ei maksa, punane bsk on ettenähtud sapakasse
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests