ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Siia kõik muu, mis mujale teemadesse ei sobi.
Post Reply
Frank
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2015 9:26 pm
Maakond: Harjumaa
Contact:

ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by Frank »

Tere

Pöördun Sapikaklubiliste/huviliste poole ühe natuke ebatavalise küsimusega. Nimelt on plaanis osaleda sel aastal ühel heategevuslikul üritusel nimega Mongol Rally. Ralli teeb omapäraseks nüanss, et osaleda lubatakse ainult väikese mootoriga autoga. Peamiselt kuni 1l mootoriga, aga erandeid korras lubatakse ka natuke suurema kubatuuriga masinaid.

Vaadates automüügikuulutusi märkasin ka mitut sapikat (968M) ja sealt tuli idee kaaluda sapikaga osalemist. Aga kuna masina töökindlus pole just kõige parem ja kahe kuu jooksul läbiks masin umbes 30 000km (Euroopa, Türgi, Kaukaasia, Iraan, Kesk-Aasia, Mongoolia ja Venemaa idast läände), siis tundus kõige loogilisem pöörduda siinse kasutajaskonna poole. Marsuut läbiks nii kõrbeid, mäestikke kui ka pea olematuid teid Mongoolias.

Kui reaalne on teie arvates läbida 968M-ga mainitud vahemaa ja jõuda tagasi Eestisse?

Mainin, et veel pole masinat välja valinud ning uurin kui tehtav see 968M-ga oleks. Juhul kui on ZAZiga minek, siis eelnevalt on plaan teha masina mehaanikaga ennast võimalikult tuttavaks.

Parimat,
Frank
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by metsamees »

Tere,

Hea plaan, sellest tuleb sul elu seiklus. Optimism ei ole veel maailmast kadunud. Väikse eeltööga võid hea õnne korral üllatavalt kaugele jõuda.

Samas kui nüüd natuke tõsisemalt asjale läheneda, siis 2 kuud järjest sapika roolis 500 km päevas eriline lõbusõit küll ei tundu.
Põhimõtteliselt pole see päris võimatu (vist).
Ürituse õnnestumisele aitaks muidugi kõvasti kaasa eelnev kapitaalremont ja vähemalt paar kuud igapäevasõite ainult sapikaga.
tuust
Aktiivne Klubiline
Posts: 477
Joined: Mon Oct 04, 2010 8:53 pm
Maakond: Läänemaa
Location: Haapsalu
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by tuust »

Äärmiselt huvitav ettevõtmine, kindlasti soovitan osa võtta.
30t km ei olegi nii ulme 2kuuga. Kuid zaz-i puhul pead sa enne kõvasti vaeva nägema.
Kõrbes ja poolkõrbes tekib jahutusega probleem, originaaliga kindlasti hakkama ei saa. Pead õlijahutuse ümber tegema. Pehmel pinnasel sõites võivad probleemiks saada kitsad rehvid (sõidurada valides ilmselt saab ka hakkama). Ja siis on veel see sapika "tolmuimeja efekt" olematutel teedel imeb see kõik tolmu salongi, salong tuleks hermeetiliseks saada.
Pead kindlasti olema valmis ootamatusteks, isegi ideaalkorras sapikal tekib mingeid jamasi, mida oodata ei oska.
Kui jutt tundub negatiivne, siis tegelikult üldsegi mitte. Nobedad näpud ja leidlikus kohvris kaasas ja kõik läheb hästi.

Kindlasti hoia meid kursis oma tegemistega.
Edu!
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by Zapikasõber »

Väga vahva mõte!
Sapikal on ju valikus ka 887cm3 28hj mootor, mis sobiks selle ralli tingimustega.
Kahjuks on see 968M kerele liiga nõrk ja sellist pikka sõitu suures palavuses kindlasti ära ei kestaks. Seega jääb valikusse ainult 1,2L 40hj variant. Usun, et hea ettevalmistuse korral on selline sõit täiesti teostatav.
Kõigepealt tuleks leida võimalikult väikese läbisõiduga heas korras Sapikas. Neid ikka liigub. Seejärel kasuta, nagu juba eelnevalt siin mainitud, teda mitme kuu vältel igapäeva sõidukina. Ainult nii saad kõik tema vigurid selgeks ja jõuad ka piisavalt harjuda.
Kõik sõlmed ja agregaadid tuleb põhjalikult üle kontrollida, kuid niisama pole korralikult töötavat asja ka mõtet lahti lammutada. Kindlasti tuleks mootoril tõsta surveastet tänapäeva bensiinile sobivaks. See vähendab ülekuumenemise ohtu ja tõstab ka veidi võimsust.
Kui ikka Sapikas meeldib ja tahe ning võimalused on, siis pole muud, kui tuld. Saad elamuse kogu eluks. Mina arvan, et heas korras Sapikas viib sind sinna ja toob tagasi ka. Ja kui lagunebki kuskil Mongoolias nii ära, et enam edasi ei saa, siis pole materiaalne kahju ju eriti suur. Unustamatu mälestuse saad ikkagi... :)
Õnne ja edu sellel ettevõtmise.
Frank
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2015 9:26 pm
Maakond: Harjumaa
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by Frank »

Elu seiklus saab see igal juhul olema, isegi kui minna Nissan Micraga, mida peetakse üheks vastupidavamaks masinaks sellel üritusel.

Ütleb nii, et pärast oma postituste tegemist siia ja ühte ZAZi fanaatikute gruppi hakkas kogu selle idee hullumeelsus kohale jõudma. Ja see muutis mind skeptiliseks. Arvatavasti sõidab kokku maha umbes 32-33 tuhat kilomeetrit, millest osa saab olema suhteliselt tuim ja pikk maantee sõit. Umbkaudne teekond Google Mapsis - http://bit.ly/1yfSstC. See ca 500km päevas on oleks keskmine kogu kahe kuu peale, aga on selliseid hetki kus eesmärk on sõita vahemaad läbi minimaalse ajakuluga on mitmeid (Tallinn-Calais 2400km, Tšehhi-Istanbul 2100km, 2x Ulan-Ude - Vladivostok 3500km ja Ulan-Ude - Tallinn 6500km).

Algne plaan oli minna kahe ekipaažina, aga erinvatel põhjustel on see osutunud võimatuks. Muidu oleks läinud ühe vana masinaga ja teine kaasaegne, mis vajadusel lohistaks masina koju. Kahjuks auto mahajätmine pole võimalus, see on nagu alla andmine ja pealegi algaks jubedamast jubedam bürokraatia.

Kuna ma olen võhik ZAZide osas ja kokkupuude nõukogude masinatega on olnud väga minimaalne, siis natuke küsimusi.

Kuni mis maani on Sapika läbisõit väike?
Jahutuse probleemile mõtlesin kohe alguses ning tuli idee monteerida õhukoguja katusele ja sealt juhtida õhk mootoriruumi. Kas see võib olla piisavaks lisa-jahutuseks?
Milliseid varuosi peaks kaaluma kaasa võtta?
Ja palju võib Sapika kapitaalremont maksma minna?
Kui vastupidav on Sapika genekas/elektrisüsteem ja kas teoreetiliseks oleks võimalik inverteriga akusid laadida? Autokülmikut vist ei veaks välja ja ruumi poleks ka väga palju.

Eesmärk oleks mahutada kõik vajalikud asjad autosse ära ehk tagumine iste peab koju jääma.

Parimat,
Frank
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by metsamees »

Originaal genekas on tänapäeva mõistes väga puudulik. Mälu järgi äkki 25 A annab välja ideaaltingimustel. Kontaktidega pingeregulaator on omaette "rõõm". Lisagenekas natuke päästab. Mul on boshi 90 amprine käigus sapika peal. Muidu tore, aga alumine rihmaratas kulus ära paarikümne tuh. kilomeetriga.
Lisajahutus..... luugi hingedele mingid klotsid vahele peaks päris korraliku keerise mootoriruumi imema.

Elektrisüsteem on üldiselt lihtne.Kontaktid kõik üle käia, siis peaks pidama.
On ka mõned idiootsused. Näiteks 968m tagatulede alumiiniumist massi latt ,mis kõiki pirnipesasid ühendab on külge needitud vask neetidega. Seal vahel käib selline "elu" et varem või hiljem kontakt.

Üks jamadest on veel see, max keskmine kiirus pikka teed sõites (ka kiirteel) üle 100 km/h küll kuidagi ei tule. Lühiajaliselt on võimalik, aga siis tõuseb õli temp. seier kiiremini kui spidomeeter.
Frank
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2015 9:26 pm
Maakond: Harjumaa
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by Frank »

Väike uuendus. Pärast mõningast mõtlemist otsustasin soetada selle ürituse jaoks 1996. aastal registreeritud Daewoo Tico. Sapikas tundus liiga riskantne ühe ekipaažina minnes ja Tico oli suhteliselt soodsalt saada. Kui ilmad lähevad soojemaks, siis alustab remonditöödega.

Aga Sapika idee jääb hetkel ootele. Võib-olla aasta või pooleteise pärast muretseb ühe.
jurilaos
Posts: 2
Joined: Sun Dec 01, 2019 7:10 pm
Maakond: Pärnumaa
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by jurilaos »

Tervist!

Pöördun grupi poole sama küsimusega mis teema algatajagi. Nimelt ei ole enam plaan vaid kindel minek Mongol Rally 2020-le ning masina planeerimise osas on ZAZ 968 ka juba olemas. Olen erinevaid postitusi siin lugenud ning uurinud kuid sooviksin ikkagi ühese pealkirja alla pisut arutelu tekitada.

Minu marsruut kulgeks Tsehhist esmalt kagu suunas läbi Slovakkia, pisut Ungarit, Rumeenia põhjaosa, Moldova, läbi Ukraina nõndapalju et külastaks Zaporizzia linna ning kohustuslik endel (selfie) linna taustal masinaga. Edasi Venemaale, Gruusia, Iraan, mõned -stani riigid, läbi Mongoolia ning finish Venemaal Ulan-Ude linnas ning lõpuks läbi Venemaa tagasi Eestisse.

Hetkel on masina töökindluse huvides plaan peale panna Weberi karburaator, lisaventilaator lülitist kui maastik nõuab paremat jahutust. Kuna plaan on esialgne siis uuringi asjatundjatelt mida veel muuta/lisada/vahetada töökindluse suurendamiseks?
Varuosade nimekirja ja kaasa tulevate tööriistade vajalikkuse osas selgub tööde käigus.

Käigukasti spetsialisti kelle juurde kast saata ülevaatamiseks/lahtivõtmiseks ning vajadusel tugevamate komponentide vastu väljavahetamist?

Kõik soovitused, mõtted ja lingid on teretulnud.

Parimat
Jüri
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by metsamees »

Väntvõlli otsa simmerid vaheta mõlemad ära
Õõtsad vaata kriitilise pilguga üle. Vahest roostetavad ratta kinnituse juurest läbi.
Silindrite ribid ja õliradikas tee puhtaks.
Originaal esiklaasil on kombeks teise auto poolt lendu saadetud kivikesega pihta saamise korral salongi kruupideks pudeneda. Soovikorral peaks Ahti käest uue kilega klaasi saama.
Rataste juures tasub sisekummist loobuda. Siis saab vajadusel teel olles neid nööriga lappida.

Pisiasjad, mille otsa lõppemine päeva ära rikub, tasub kaasa pakkida. Noh näiteks:

süütepool
jagaja kontaktid
jagaja kaas
konde
bensiinipump
nõelklapp (soovitavalt paar tk, kuna uute kvaliteet on kõikuv)
siduri survelaager
poolteljeots
geneka rihm
erinevaid pirne

Kõik need asjad mahuvad ära tagumise istme seljatoe taha bensiinipaagi juurde.

Enne bensiinipumpa tasub lisada filter.
Sapika gaasitrossidel on loll komme pedaalipoolsest otsast puru minna.
Mingisugusegi alarmi võiks paigaldada. Soovitavalt nii, et teine pasun salongis sees on.
Käiguhoovastiku kummipuks puuri läbi ja pane poltidega, kui seda veel tehtud pole.


Kui pidureid remondid, siis arvesta pisiasjaga, et eluaeg BSK-ga kokku puutunud kummidetailid võivad suure tõenäosusega DOT4-ga kokku puutudes laguneda või kinni paisuda.

Piduri peapumba kohta käib legend, et see on lada 01 oma, aga kui selle peale lootma jääd, et neid saab vajadusel igast teisest venemaa leivapoest, siis avastad õige pea, et torude otsikud on erinevad ja vaja läheb vahetükke.

Kaasa tasub võtta ühest otsast kinnine piduritoru jupp, millega vajadusel peapumba juurest mõne otsa kinni saab panna. 3 ratta pidurid on ikka paremad kui ültse ilma piduriteta.

Süüte ja ukseluku võtmeid võiks noh umbes 3 komplekti kaasas olla. Teises maailma otsas meenutada, et kodus sahtlis on küll teine süütevõti, aga näe see ainuke mis kaasa sai, on nüüd kadunud ei ole väga lahe.

Esilaternad vaheta selliste vastu, kuhu H4 pirnid sisse lähevad. Esiteks on valgem, teiseks on suurem tõenäosus bensiinijaamast vajadusel uus pirn leida.

Lisa genekast oli juba eespool juttu. Ilma selleta võid mootori elektrilise ventilaatoriga jahutamise kohe ära unustada.
Velgedega on selline pisiasi, et kui mingil x põhjusel mutrid sõiduajal ennast lahti kerivad, siis tõenäoliselt jahvatab augud veljes enne ovaalseks kui jaole saad. Siis päästab ainult mutrite alla suuremate seibide lisamine. Hea kui kaasas on.
Muide rattapoldid piduritrummlite küljes on sellised, et neid on väga lihtne üle pingutamisega ära murda. Tasub ettevaatlik olla.

Kojameeste hoovastik tee pulkadeks ja määri ära korralikult. Esiteks hakkavad kojamehed kindlasti kiiremini käima, teiseks väheneb mootori maha põlemise võimalus. Ilma kojameesteta korralikus vihmas sõita ei saa.
Kui juba vihmast juttu tuli, siis tõenäoliselt suurema vihmaga hakkab esiklaasi alumiste nurkade juurest vett sisse tulema. Klaasivahetusega tegelevatest töökodadest tasub küsida, mis mastiks sinna vahele hea on.

Ma võin väikse koguse lahjat mürki võtta, et sellise reisi jooksul osutuvad kasulikuks ka tööriided ja mingi telefoni omast natuke parem taskulamp.
Autoapteek pole siinmail eraisikute autodes küll enam nõutav, aga samas oleks väga nõme kasvõi mõnde väikest haava sokkide ja isoleerpaelaga kinni siduma hakata.

Ma tõesti loodan, et sul reisi ajal ei lähe vaja tarkust, et kiviotsa puru sõidetud diffri korpust saab edukalt sukapükste ja epo liimiga lappida, kui eelnevalt bensiiniga puhtaks pesta.

Niipalju siis minu tagasihoidlikke mõtteid. Eriline reisisell ma ei ole ja sapika läbisõitu on viimasel ajal ainult paar-kolmtuhat kilomeetrit aastas koguneunud, aga liikuv zaz on meie peres olemas olnud juba üheksakümnendate keskpaigast alates ja selle aja jooksul on ikka mõni vahejuhtum ette tulnud.
marek
Posts: 661
Joined: Sun Dec 03, 2006 1:59 pm
Contact:

Re: ZAZ 968Mga läbi Euraasia?

Post by marek »

metsamees wrote:...Kui juba vihmast juttu tuli, siis tõenäoliselt suurema vihmaga hakkab esiklaasi alumiste nurkade juurest vett sisse tulema. Klaasivahetusega tegelevatest töökodadest tasub küsida, mis mastiks sinna vahele hea on...
Klaasitihendusmastiksiga läheksin mina seda teed: mastiks (Viide)

Aga edu ja jaksu antud asja ettevõtmisel!
Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest